Slakter tograpport

Det kom ikke som noen bombe at Norsk Bane sammen med tyske DE Consult tilbakeviste en rapport fra Transportøkonomisk Institutt, TØI, som var laget på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. DE Consult fasholder at deres prognoser for trafikkgrunnlaget holder.

- Haukelibanen vil kapre de fleste flykundene mellom disse byene. TØI har derfor for lave driftsinntekter fordi de ikke regner med en overgang fra fly til tog. Driftsutgiftene som TØI baserer seg på er derimot Norsk Banes som igjen er kalkulert ut fra de driftsinntektene som Norsk Bane har satt opp. Sammenlikningen av inntekter og utgifter blir gal, mener direktør Eckhard Galdiks i DE - Consult. Norsk Banes samarbeidspartner fastholder derfor at Haukelibanen vil være lønnsom.

Tyskerne mener også at det vil være lønnsomt å satse på en høyhastighetsbane mellom Oslo Trondheim og Gøteborg. Galdiks etterlyser en samlet norsk jernbanepolitikk og mener at Stortinget bør vurdere et overordnet trafikksystem for Norge.