Think City (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Think City får tidenes dårligste poengsum i en ny test i Teknikens Värld. Også Mitsubishi i-MiEV (t.h) får hard kritikk. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Slakter Think City

Det er svenske Teknikens Värld som i sin siste utgave har testet elbilene Think City og den kommende Mitsubishi i-MiEV, skriver Ny Teknik.

Begge gjør det mildt sagt dårlig:

Full slakt

Think City tildeles kun 34 av 100 oppnåelige poeng. Det er den dårligste karakteren bilbladet noen gang har utdelt.

Dårlig byggekvalitet, mye støy og høy pris er blant det som trekker ned. 332.000 svenske kroner for det som sammenlignes med en hjemmelaget konstruksjon er en stiv pris i nabolandet der du kan få en Volvo V70 til 60.000 kroner mindre.

Ladbar Volvo i 2012

Ifølge Ny Tekniks referat til testen som ikke er publisert på nett, gjør Mitsubishi det noe bedre. i-MiEV beskrives som komfortabel å kjøre, selv om den i unnamanøvertesten «krenger som en båt».

– Norge har gjort mye

– Prøv selv!

Katinka von der Lippe, som er direktør for design og produktplanlegging i Think, kommenterer kritikken slik:

– Det er sjelden vi får negative tilbakemeldinger. Jevnt over er det veldig mange positive kommentarer å få fra alle land hvor Think City nå kjøres, også når det gjelder hvordan bilen oppfører seg på veien. Jeg kan bare oppfordre folk til å prøvekjøre bilen og gjøre opp sin egen mening.

Advarte mot Think

Think, som jobber med å etablere seg på det svenske markedet, har fått en god dose negativ oppmerksomhet i Sverige de siste dagene.

I forrige uke gikk politikeren Marina Alfredsson-Bror ut og advarte familier mot Think på grunn av dårlig kollisjonssikkerhet. Think City brukes i et demoprosjekt for elbilbruk i Gävle.

Svensker vil redde Think

– Skal selge tusen elbiler

Mulig fire stjerner

– Noen advarsler har gått ut på at bilen ikke er kollisjonstestet. Det stemmer ikke. Den er testet og har passert alle tester med god margin. Men foreløpig er den ikke testet av EuroNCAP, påpeker von der Lippe.

Hun sier at en slik test kan først skje når produksjonen av Think City har startet opp igjen til høsten, ettersom EuroNCAP er avhengig av en fersk bil rett fra produksjonslinja.

Sjefingeniør David Brown sier til Ny Teknik at deres egne tester indikerer at de i dag ville fått tre EuroNCAP-stjerner og med små justeringer har fire stjerner innen rekkevidde.