Regjeringen lyver om jernbanesatsingen, mener Rådgivende Ingeniørers Forening. (Bilde: Scanpix)

Slakter jernbanesatsing

  • Bygg

Eksperter fra Rådgivende Ingeniørers Forening har sett nærmere på budsjettforslaget fra Samferdselsdepartementet. De kommer til andre resultater enn regjeringen.

Selv om regjeringen i budsjettet for 2011 vil gi mer til jernbane enn det helhetlige forslaget i Nasjonal Transportplan er det ikke nok. Det er også et poeng at hvis man isolerer investeringer så er dette beløpet i budsjettet mindre enn i NTP, hevder RIF.

Liv Kari Hansteen, Rådgivende Ingeniørers Forening
NTP er ikke ambisiøs nok SKEPTISK: Liv Kari Hansteen i RIF. Joachim Seehusen

NTP er ikke ambisiøs nok

– En ting er det å skryte av at det gis mer enn forslaget i NTP, men RIF mener at denne planen ikke er ambisiøs nok til å kunne i møtekomme behovet for fremtidige jernbanetjenester. Dette kommer tydelig frem i State of the Nation, sier RIFs administrerende direktør Liv Kari Hansteen.

State of the nation er en rapport som ble gitt ut av RIF i vår. Der hadde de mest kompetente fra landets største rådgivere sammen sett på hvordan tilstanden er innen både samferdsel, vannforsyning og offentlige bygg. Konklusjonen i den rapporten var et minimumsbehov på 200 milliarder kroner til jernbane. For å holde jernbanen på et forsvarlig nivå kreves hele 400 milliarder kroner.

Mindre enn i NTP

RIF har også merket seg at selv om det legges opp til en vekst på 8,9 prosent i budsjettet på investeringer, så er dette mindre enn den opprinnelige summen i NTP.

– I handlingsprogrammet til NTP står det 4,319 milliarder, mens summen i budsjettet til investeringer er 4,24 milliarder. I den store sammenhengen er ikke dette en stor forskjell, men det er viktig å påpeke at budsjettet ikke går lenger enn det som er lagt til grunn i NTP-rammen på alle punkter, sier Hansteen.

– Alle områdene innen jernbane trenger minst de midlene som det er lagt opp til i NTP. Blant annet mener RIF at det er viktig at man snarest mulig kommer i gang med planleggingen av Oslotunnelen og forsere arbeidet med Ringeriksbanen. Rådgiverbransjen har både kompetanse og kapasitet til å kunne planlegge på et høyere nivå enn dagens NTP dersom oppgavene settes ut på en mer effektiv måte, sier hun.