Artist impression av «Ada». Solceller dekker store deler av dekket. Seilrigg er basert på windsurferrigg. (Bilde: UBC)
Den røde kjølen ble stilt ut ved siden av «Ada» da navnet ble offentliggjort 1. august. (Bilde: UBC)

UBC SAILBOT

Skulle krysse Atlanterhavet uten mannskap. Nå er seilasen utsatt

Kanadisk studentprosjekt med norsk kaptein må utsette kryssing av Atlanteren med en autonom seilbåt.

UBC Sailbot

  • Studentprosjekt ved University of Columbia i Canada for å utvikle og bygge autonom seilbåt.
  • Bygger en 18 fots (5,5 meter) seilbåt som skal krysse Atlanteren i løpet av høsten.
  • Båten bygget i karbonfiber med trekjerne og er spekket med elektronikk, sensorer og kommunikasjonsutstyr, utviklet og byget av studentene i samarbeid med professorer og industri.
  • Les om UBC Sailbot her eller på deres facebook-side.

Miniseilbåten «Ada» skulle bli verdens første til å seile uten personer om bord fra Newfoundland til Irland.

Seilasen var planlagt til september da været pleier å være gunstig. Det var det ikke i år.

Stadt skipstunnel: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå

Teknisk trøbbel

Teknisk var ikke seilbåten heller klar, opplyser Kristoffer Vik Hansen. Som ingeniørstudent ved University of British Columbia (UBC) i Vancouver har han vært involvert i studentprosjektet UBC Sailbot i flere år.

Nå er han ferdig med studiene, men skulle likevel være «kaptein» på seilasen.

– Vi har funnet flere feil med noen av systemene våre. Vi ønsker å gjøre mer testing på dette. Siden vi har brukt over to år på å bygge båten, ønsker vi ikke å risikere alt bare for å prøve oss over Atlanteren i år, sier Vik Hansen til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Det sa «pling» da jeg så den. Den krana må vi bare ha

Mentor

Prosjektet går derfor inn i en ny fase. Ettersom Vik Hansen ikke lenger er student ved UBC, må han overlate roret til andre.

– Et nytt lag tar over prosjektet. Jeg skal være mentor for teamet som tar prosjektet videre.

I to år har opp mot 80 UBC-studenter jobbet med å utvikle båten og systemer.

I våres var den 5,5 meter lange «Ada» ferdig bygget i karbon og en rekke forsøk og tester gjennomført som forberedelse til september-seilasen i regattaen Microtransatlant Challenge.

Kystverket: Installerte nytt system - to dager senere reddet det fem liv

Den åpne regattaen for autonome seilbåter går fra St. John's i Canada til Dingle i Irland. Strekningen er på 2.900 km.
Den åpne regattaen for autonome seilbåter går fra St. John's i Canada til Dingle i Irland. Strekningen er på 2.900 km. UBC

Regatta uten fellesstart

Regattaen starter i St. John's på Newfoundland og ender opp i Dingle i Irland.

I luftlinje er ferden på 2.900 kilometer og aldri blitt seilt uten mannskap tidligere.

Regattaen har ingen felles start, men kan påbegynnes når registrering og formelle krav er oppfylt og teamene selv er klare for å starte seilasen.

Værvindu

I tillegg til de tekniske problemene, har UBC-teamet fått dårlige nyheter fra sine kontakter i Newfoundland og Irland.

– Været har vært utrolig dårlig i det siste, såpass at det ikke har vært et vær-vindu i hele sommer, sier Vik Hansen.

Les også: Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord  

Studentene har fått proffe seilbåtdesignere til å gå gjennom designen.
Studentene har fått proffe seilbåtdesignere til å gå gjennom designen. UBC

Ett år ekstra

Dermed var beslutningen om å utsette seilasen til neste år lett.

– Nå får vi testet alle systemene gjennom vinteren her i Vancouver. Muligheten for suksess er mye større med denne planen. Vi forventer heller ikke seriøse konkurrenter før om et par år, sier Vik Hansen til TU.

Den 18 fot store autonome båten er spekket med sensorer og elektronikk. Det meste er utviklet og tilpasset av studentene over flere år. 

– Vi har vunnet International Robotic Sailing Regatta tre år på rad og fått toppscore på alle måleparametere de to siste gangene. Nå er vi klare for større utfordringer, sa Vik Hansen i august.

Med enda et år til å finslipe teknologien og systemer, regner teamet med at vinnersjansene er større.

Autonomt fraktskip: 200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører  

Kristoffer Vik hansen ble i mai ferdig med sin bachelor i mekanikk og programvareutvikling ved University of of British Columbia.
Tre forsøkKristoffer Vik Hansen ble i mai ferdig med sin bachelor i mekanikk og programvareutvikling ved University of of British Columbia. UBC

Tre forsøk

Hittil i år har tre lag forsøkt å krysse Atlanteren i Microtransatlant Challenge.

Det første teamet, Snoopy Sloop 10, startet i Boscombe i England. Seilbåten strøk ikke over Atlanteren, men endte på en strand ved badebyen Brighton.

Et amerikansk team, ABoat Time, startet fra Cape Cod i USA 13. juni, men endte sin ferd på grunn etter 10 dager ved Nova Scotia.

Det tredje forsøket står et fransk-canadisk team for. De la ut på seilasen 1. september, og befinner seg ifølge nettsidene til regattaen et sted sør for Newfoundland.

Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil

Gründer og mentor

Ved siden av sin mentor-rolle for det nye UBC-teamet, skal Kristoffer Vik Hansen jobbe med et eget gründerprosjekt.

– Jeg har en startup-bedrift her i Vancouver kalt Spare. Vi har akkurat kommet inn på accelerator-programmet The Next Big Thing her i Vancouver sammen med 12 andre unge bedrifter i Canada, opplyser han.

Les også: Slik skal digitalisering revolusjonere skipsfarten