Skrudde av autopiloten - måtte nødlande

  • Motor

Ingen av de to pilotene om bord i transportflyet fra TNT Airways kom til skade under nødlandingen.

Skadene har først og fremst skjedd på Boeing 737-300-flyet og på rullebladet til pilotene. De får nå hard kritikk av den britiske havarikommisjonen, skriver Flight Global .

Slo av autopilotene

Nødlandingen skjedde på flyplassen i Birmingham i England 15. juni 2006.

Ulykkesforløpet startet imidlertid på East Midlands airport. 737-en var opprinnelig på vei fra Liège til Stanstead, men ble omdirigert på grunn av dårlig vær.

Ifølge havarirapporten var flyet bare 530 fot over bakken da kontrolltårnet ba flygerne om å avbryte landingen og fly til Liverpool i stedet.

Kapteinen om bord prøvde å svare, men skrudde i stedet av begge autopilotene ved et uhell.

Slo i bakken

Mens 737-en kom ut av innflygingsbanen og sank fort, prøvde kapteinen å slå på igjen autopilotene, men lyktes bare med den ene. Et forsøk på en såkalt «go-around» slo feil og transportflyet slo ned i rullebanen og ødela høyre del av landingsunderstellet.

Flyet kom seg deretter i lufta igjen med bakre flaps låst på begge vingene, henholdsvis 40 og 32 grader, og restene av landingsstellet i utslått posisjon.

Da satte pilotene kurs for Birmingham der nødlandingen ble filmet av et overvåkingshelikopter fra politiet.

Pilotfeil

Havarikommisjonen har ikke kommet med noen sikkerhetsanbefalinger etter ulykken. Rett og slett fordi de mener årsaken ligger i pilotfeil og brudd på eksisterende prosedyrer.

Den eneste anbefalingen er at TNT går gjennom sine prosedyrer for å avbryte landinger. Noe som burde blitt gjort umiddelbart etter at autopilotene ble skrudd av.

I etterforskningen er det kommet fram at dette var kapteinens første kategori IIIA-landing etter at han ble forfremmet fire måneder tidligere. Ifølge rapporten virker det ikke som om styrmannen visste at han kunne be om «go-around», noe som heller ikke ble gjort før flyet hadde vært i bakken.