SKJØNNER IKKE BRUKEN: Kostbar IT-infrastruktur er på plass i skolen, men IKT-målene blir fortsatt ikke nådd, konkluderer Abelia. (Bilde: Colourbox)

Skole-IKT støver ned

  • IT

Hovedtrekk fra Abelia-rapporten

  • Kun 24 prosent av delmålene i Program for digital kompetanse er oppnådd mellom 2004 og 2008.

  • Av de 9 delmålene som er oppnådd, er 7 på feltet infrastruktur.
  • Det er ikke lyktes å etablere et marked for digitale læringsressurser.
  • Generell IKT-kompetanse hos lærerne er mangelfull.
  • Forskningen er sprikende, og det er ingen koordinert sammenfatning av hvordan IKT skal integreres for pedagogiske formål.

Norge har gjort milliardinvesteringer på IKT i skolen som fortsatt står bortimot ubrukt.

Det er konklusjonen i en rapport Abelia har fått laget av Rambøll Management.

– Resultatene er nedslående for Skole-Norge, sier administrerende direktør Paul Chaffey i Abelia.

En firedel av målene nådd

Rapporten evaluerer Kunnskapsdepartementets Program for digital kompetanse mellom 2004 og 2008. Det er gått fem år og kun 24 prosent av målene er oppnådd, heter det i en pressemelding.

– IKT utfordrer de tradisjonelle rollene og arbeidsprosessene til både lærerne, skolebokforfatterne og forlagene. Dette krever omstilling i store deler av verdikjeden. Omstilling som ennå ikke har funnet sted, til tross for visjonære planer, sier Chaffey.

Maskinene er på plass

Evalueringen viser at av de 9 delmålene som er oppnådd, er 7 på feltet infrastruktur. Maskinparken er med andre ord ikke problemet.

– Vi må slutte å telle PC-er. Det store løftet framover handler om å ta PC-ene i bruk. Infrastrukturen er ikke et mål i seg selv, men et verktøy som kan bedre læringsutbyttet for elevene. De virkelige resultatene kommer først når lærerne behersker verktøyene, sier Chaffey.