SATSER: Rune Heggø i 3D Perception selger sømløse buede skjermer til automasjonsbransjen. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
INTERNASJONALT: 3D Perception har levert buede skjermer til den internasjonale romstasjonen. (Bilde: 3D Perception)
ABB bruker 3D Perceptions skjerm som sin operatørstasjon. (Bilde: ABB)
SATSER: Rune Heggø i 3D Perception selger sømløse buede skjermer til automasjonsbransjen. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Skjermerer automasjonsbransjen

  • produksjon

Det norske selskapet har sett at dette dekker et behov i prosesskontrollindustrien.

- Ingen kan lage slike sømløse flater, såvidt jeg kjenner til. Vi kan bue skjermen rundt operatøren, som får full oversikt og slipper sprossene mellom bildene, sier Rune Heggø, markedsansvarlig for automasjonsmarkedet.

Han ble ansatt i mai for å ta seg av dette nye markedet, og sier at responsen så langt har vært svært god.

– Vi har blitt oppfordret til å by på flere prosjekter enn vi hadde tenkt, sier han.

For alle kontrollrom

Skjermene kan projiseres rett på veggen, og tar dermed minimalt med plass. Systemet er også redundant, slik at bildet skal være sikret selv om en av prosjektorene slutter å fungere.

– Vi kan levere mot hvilken som helst kontrollsystemleverandør. Dette dekker et udekket behov i markedet, tror Heggø.

ABB har meldt sin interesse og bruker 3D Perceptions Compact Clov som sin operatørstasjon. I tillegg har Asker-firmaet nylig installert buede skjermer på Troll-plattformen og skal levere til Snøhvit.

– Alle kontrollrom kan ha bruk for våre skjermer, både innen prosesskontroll, trafikkovervåkning, militær kommando og kartapplikasjon, mener Heggø.

Produserer selv

Tidligere i år begynte 3D Perception å produsere egne prosjektorer for militære og industrielle formål. – De fleste prosjektorer er i kontorformat. Den vi lager er mer robust utformet, sier den automasjonsansvarlige. 3D Perception har bygd "edgeblending" og "warping" inn i elektronikken på prosjektorene. Dette gir sømløse bilder i sanntid.

3D Perception har også lansert produktet internasjonalt, og skal kjøre en kampanje i utlandet etter hvert. – Markedet i Norge er større enn vi trodde. Vi har foreløpig ikke hatt tid til å gjøre mye ute, smiler Heggø.