Bilferja "Tresfjord" fra Fjord1 trafikkerer ruta Molde-Vestnes. (Bilde: Kjell Herskedal)
Olav Andreas Opdal i miljøstiftelsen Zero (Bilde: Trond Gram)
(Bilde: LMG Marin)

Skipsmotorer tåler biodiesel

  • Klima

Klimagassutslipp fra skip står for rundt 4,5 prosent av alle CO 2-utslipp i verden.

Norsk innenriks sjøfart alene slipper ut rundt 4 millioner tonn CO 2 årlig - om lag sju prosent av norske utslipp. Et prosjekt fra miljøstiftelsen Zero ser på muligheten for kutte utslippene ved bruk av biodiesel.

Med penger fra Rederiforbundet står Zero bak en rapport som konkluderer at det er fullt mulig å fylle biodiesel på norske skip, særlig ferger i innenriksfart.

Tekniske utfordringer

- Skipsmotorer kan, med litt forbedringer, bruke biodiesel, sier sivilingeniør Olav Andreas Opdal i Zero.

Båter som skal gå på biodrivstoff, må konverteres. Blant annet fordi syrenivået i biodrivstoffet setter krav til syrebestandig materiale og omhyggelig temperaturkontroll.

Det vanligste biodrivstoffet er laget av matplanter som raps og palmeolje. Men Zero ser også på muligheten for å bruke andre karbonholdige planter.

- Skog vil være naturlig i Norge. Vi har en stor skogsindustri som etter hvert får problemer med å få avsetning på papiret. Det er naturlig at man ser på muligheten for å bruke trevrike, sier Opdal.

- Ikke god nok kvalitet

Hos rederiet Tide, som driver en rekke fergeruter på Vestlandet, har de vurdert å ta i bruk biodiesel på noen av sine ferger, men forkastet det.

- Vi holder på med noen nybygg og vurderte sterkt å bruke biodiesel. Vi kontaktet Statoil, men de mente at den biodieselen som er i bruk i dag, ikke var egnet nok til dette bruket, sier teknisk sjef Peter Hansen.

De store skipene i handelsflåten går stort sett på tungolje, mens kystflåten går mer på diesel.

- I diesel kan du til en viss grad blande biodiesel. Men i de store, tunge maskinene har man ikke kommet så langt, forteller informasjonsdirektør Arild Johanessen i Wilh. Wilhelmsen.

Leter etter rederi

Zero har fått midler fra Forskningsrådet til å fortsette prosjektet. Formålet er så raskt som mulig å starte et prøveprosjekt med biodiesel i skip. Stiftelsen har vært i kontakt med motorprodusenter som er villige til å bli med på prosjektet. Nå jakter de på et rederi som vil stille en ferge til disposisjon.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.