ENDELIG SUKSESS: Etter å ha slitt i mange år, kan Kim Heglund få kjempeordre for Lattix-mastene.
VELYKKET:Testen utenfor London viste at prototypen holder mål. Nå skal den finjusteres før eventuelle leveranser gjennomføres. (Bilde: Juralco/Kim Heglund)
ENKEL MONTASJE: Store opplysningsskilt er enkle å montere og endre ved behov. Her fra Grelland i Holmestrand kommune.
PROFIL: til venstre ses profilet slik det komer fra ekstruderingsmaskinene. Til høyre er profilet sklisset og strekt ut.

Skiltvinner i England.

  • Arbeidsliv

Det norske skiltsystemet Lattix er det første som tilfredsstilte den europeiske sikkerhetsstandarden En- 12767.

Flere land har tatt mastene i bruk, men særlig i Storbritannia er interessen stor.

Rundt London skal det innføres ATM – Active Trafic Management. Med ATM skal trafikken reguleres slik at det bli best mulig flyt. Hver trafikkork er beregnet til å koste flere millioner kroner i tapt arbeid for engelskmennene.

ATM har behov for rundt 1000 store skiltportaler hvor de kan henge elektroniske trafikkskilt for å dirigere alle kjøretøyene. Disse portalene kan bli levert fra Norge. En prototyp fra Juralco, som holder til i Bærum, ble prompte kjøpt av britene og har vært til uttesting med meget godt resultat.





Mykt og lett

Lattix-systemet fra Juralco har allerede solid innpass på markedet i Storbritannia. Mastene som vi også finner i Norge, er laget av aluminiumsprofiler som er slisset og strukket ut slik at det danner et fagverk. Systemet kjennetegnes ved at det stivt, mykt og lett. Stivt når det holder skiltet oppe, mykt og lett ved påkjørsler.

– Mastene er konstruert slik at de tar opp bilen bevegelsesenergi uten at de påfører passasjerene livstruende skader. Dette er et viktig bidrag for å nå politikernes nullvisjon om drepte i trafikken, sier daglig leder Kim Heglund i Juralco.

Mastene sammensettes av flere ekstruderte profiler, slik at de blir tre– eller firkantede. I bunnen er det et feste som ryker og bøyer masten ved påkjørsler for maksimal sikkerhet for trafikantene. .

– Fagverket danner 28 grader. Vi har funnet ut at det gir den optimale styrken for mastene, samtidig som de er myke nok til å deformeres ved sammenstøt, sier Heglund.





Redder liv

Lattix-systemet er installer på nye E-18 gjennom Vestfold. Reidar Jørgensen ved Statens vegvesen Region Sør er ansvarlig for skiltingen langs den nye veien. Han legger vekt på at Lattix-mastene ble valgt fordi de var de eneste som på det tidspunkt veien ble ferdigstilt, tilfredsstilte EU-standarden EN-12767, som var gjeldende fra 2003.

– Mastene er dessuten mye enklere å vedlikeholde. Det er lett å skifte skilt eller utstyr sammenlignet med homogene master som ble brukt tidligere. Drifts- og vedlikeholdskostnadene veier opp for en høyere innkjøpspris. Dessuten er de sikrere. Avskjæringsleddet redder liv, sier han.