(Bilde: BP)

Skarv godkjent – krever elektrifisering

Vedtaket innebærer at produksjonslisensen hvor BP Norge AS er operatør, i samarbeid med de andre rettighetshaverne må sette i gang et teknologiutviklingsprogram for å finne en løsning på hvordan elektrifisere Skarv-skipet fra land.

Regjeringen mener at en slik teknologi er viktig for å redusere klimautslippene på sokkelen.

– BP har satset på kraft fra land på Valhall. Jeg forventer at BP kan være en pådriver til å videreutvikle teknologien for gjøre det mulig å elektrifisere flytende produksjonsskip i framtiden, sier olje- og energiminister Åslaug Haga i en pressemelding.



400 000 tonn CO 2

– Skarvprosjektet har kommet for langt til at vi nå kan endre på konseptet. Skarvs produksjonsskip vil bygges som planlagt, sier pressetalsmann Jan Erik Geirmo i BP til TU.

Geirmo forteller at BP har lagt vekt på å gjøre skipet så energieffektivt som mulig. Alle motorer har elektrisk drift.

Dampen brukes

Eksosvarmen fra de fire lav-NO x -gassturbinene utnyttes så langt som råd er, blant annet til å generere damp som gir mer kraft, og som er en integrert del av prosessystemene om bord.

– Totalt går rundt to prosent av produksjonsvolumet med til å produsere hvert fat olje (158 liter). Det er helt i toppen i verden. Skarvutbyggingen vil ikke øke BPs klimautslipp i forhold til dagens nivå, siden Skarv vil slippe ut 400 000 ton CO 2 årlig, mens Valhall vil reduseres med 400 000 tonn, hevder Geirmo.



Kan glemme Skarv – skipet

Selve energiverket om bord yter 80 MW. Det er temmelig likt med energibehovet på Valhall, som er på 78 MW.

– Når vi ser på størrelsen av anlegget på Vallhall er det utenkelig at vi har plass til et slikt anlegg på Skarv-skipet. Her må det utvikles ny teknologi. Vi regner med at det vil ta mange år før vi finner frem til en teknologi som er moden for en flyter, sier Jan Erik Geirmo.

Løsningen på Valhall er en HVDC light overføring med en kabel med integrert fiberoptikk. Kabelens lengde er 192 kilometer.

Tjeldbergodden-kraft

Avstanden til land fra Skarv er kortere. Ulempen er at det er lite tilgjengelig kraft ifra området som ligger nærmest land.

Sannsynligvis må elektrifiseringen ses på som en del av elektrifiseringen av hele Haltenbanken fra et mulig gasskraftverk på Tjeldbergodden.