BRO OVER VERVEN: Skissen viser hvordan nye E18 vil gå lenger inn i landet. Den nåværende strekningen mellom Grimstad og Lillesand er både svært smal og svingete

Skanska vil ha E18 på Sørlandet

  • nyheter_bygg

Skanska

Etablert: Som F. Selmer i 1906

Ansatte: 4400

Omsetning: 7,6 mrd kroner etter tredje kvartal 2005

Morselskapet er svenske Skanska AB

Aktuell: Vil bygge E18 Grimstad-Krisriansand

– Den jobben vil vi gjerne ha, sier direktør Trond Hansen i Skanska.

Når hovedjobben er gjort på Ormen Lange, håper Hansen å kunne overføre de fleste til utvidelsen av E18 mellom Grimstad og Kristiansand.

Det blir enten Skanska eller Bilfinger som får den jobben. AF-gruppen leverte også anbud, men trakk seg i januar.

Hektisk

– Det er nok å gjøre for alle, jeg tror 2006 blir minst like hektisk som både 2005 og 2004, sier Hansen. Frem til sommeren har Skanska 600 mann i arbeid på Ormen Lange, deretter reduseres det til knapt 100 ut året.

Hansen trekker frem Bjørvikatunnelen som et annet stort prosjekt der Skanska er involvert; betongelementene er under produksjon utenfor Bergen.

Det første slepet starter i juni/juli for mellomlagring i Bjørvika frem til tunnelen skal monteres i 2008.

Oslo-Trondheim

Skanska vil gjerne bygge strekningen Sinsen-Ulven i Oslo, og har levert anbud. – Det er en kjempejobb, vi venter avgjørelse i mars. Så skjer det store ting i Trondheim på Nordre Avlastningsveg.

– Der var Vegvesenet litt lei seg fordi det kun kom ett anbud?

– Det var bare en liten tunnel, det var oss det. Så den jobben fikk vi, sier Hansen.

Folk i fleng

Den hektiske virksomheten til tross, Skanska har ikke møtt vanskeligheter med å rekruttere verken fagarbeidere eller ingeniører i et presset marked.

– Nei, det har ikke vært vanskelig. Vi får tilbakemeldinger om at yngre ingeniører ser Skanska som en attraktiv arbeidsplass. Dessuten fikk vi rekruttert mange til Ormen Lange-prosjektet. Det er en gruppe vi ønsker å utvikle vidre, yngre ingeniører som nå begynner å få et par års erfaring fra store og krevende anlegg.