Den aktuelle strekningen er markert med rødt. Mye rart skal skje hvis ikke Skanska får jobben, skrev vi etter anbudsåpningen. Mye rart holdt på å skje. Forspranget krympet kraftig, men det holdt for Skanska. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Skanska utvider E 6 i Hedmark

Ved anbudsåpningen hadde Skanska en trygg ledelse på nesten 6,5 millioner kroner til Hæhre Entreprenør. Etter kontrollregningen krympet forspranget til mindre enn 1,7 millioner.

Strekningen som skal utvides går mellom Labbdalen og Skaberud i Stange kommune sør for Hamar. Den ligger i forlengelsen av den 12,7 km lange strekningen Skaberud-Kolomoen som åpnes med fire felt i nær framtid.

Opprinnelig var det meningen at utvidelse av hele strekningen Labbdalen-Kolomoen skulle lyses ut som én entreprise, men den sørligste delen av strekningen falt ut fordi utformingen av et kryss mellom E 6 og en kommunal veg på Skaberud ikke var avklart. Krysset består av en 40 meter lang bru over E 6, en rundkjøring i den kommunale vegen på hver side av E 6 og ramper fra rundkjøringene i alle retninger.

Skanska skal også etablere en lang kulvert som krysser de fire feltene pluss en støyvoll på hver side. Den primære hensikten med kulverten er å slippe Skaberudbekken under E 6, men den blir utformet slik at den også kan brukes av fotgjengere ved normal vannstand. Når det er flom i bekken, blir det ikke mulig å gå gjennom kulverten.

Flere konsulenter har deltatt i prosjekteringen av vegutvidelsen. Multiconsult har tatt vegdelen, men Sweco, Johs Holt og Cowi har tatt konstruksjonene. De samme konsulentene har samarbeidet om strekningen Skaberud-Kolomoen.

Labbdalen er ikke noe naturlig endepunkt for fire-feltsvegen. Grunnen til at den stopper akkurat der fra oktober neste år, er at Dovrebanen skal utvides til dobbeltspor. I den forbindelsen samarbeider Vegvesenet og Jernbaneverket om en felles korridor for E 6 og jernbanen langs østsiden av Mjøsa. Labbdalen blir det nordlige endepunktet for felleskorridoren.