Skanska ligger klart best an til å få kontrakten på fyllingene og brua mellom Tjul (til venstre) og Nord-Talgje. (Ill.: Statens vegvesen)

Skanska leder klart i Boknafjorden

Begge entreprenørene ga anbud på to alternativer. Skanskas laveste anbud er på 90,194 millioner kroner, det høyeste på 94,774 millioner. Prisene til Reinertsen Anlegg er henholdsvis 102,598 og 107,089 millioner.

Den aktuelle strekningen inngår i en fylkesveg. Prisene ligger så høyt at Vegvesenet er forberedt på å gå nye runder med Rogaland fylkeskommune. Hvis man skulle unngått det, måtte anbudene ligge mellom 70 og 75 millioner kroner. Byggeleder Tor Kåre Austrheim er likevel ikke overrasket. Kostnadsrammen er basert på gamle overslag som ikke holder i dagens marked.

De to alternativene som entreprenørene har gitt pris på, gjelder byggemetode for en 260 meter lang platebru mellom de to øyene. I følge konkurransegrunnlaget skal brua være plasstøpt, men under anbudsbefaringen åpnet Vegvesenet for bruk av prefabrikkerte elementer. Begge anbyderne ga lavest pris på den siste løsningen.

I tillegg til brubyggingen omfatter jobben anlegg av 1 800 meter ny veg og utbedring av 1 430 meter eksisterende veg.

En del av de nye vegstrekningene går på fyllinger i sjøen mellom de to øyene. Disse fyllingene bygges opp av masse fra Finnfast-tunnelen. Den jobben utføres av NCC. Den jobben som Skanska ligger lavest på, omfatter bare overbygning på sjøfyllingene.