Mye rart skal skje hvis ikke Skanska får kontrakten på å drive hovedløpene i Strindheimtunnelen. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Skanska langt under konkurrentene i Trondheim

Vegvesenet hadde gjort et grovt overslag på 850 millioner før utlysninger. Byggeleder Arnstein Mehlum er godt fornøyd med å få et anbud mer enn 100 millioner lavere.

Kai Morten Høyem som er Skanskas byggeleder på Marienborgtunnlen i Trondheim, har ikke fått kalde føtter av det store forspranget. - Dette er et stort og krevende prosjekt som passer oss godt. Vi ville veldig gjerne ha det, og vi har sett på alle muligheter til å få prisen ned. Oppdraget er ikke mindre interessant av at vi jobber med Marienborgtunnelen, sier han.

Fem entreprenører ga pris på oppdraget. Et arbeidsfellesskap mellom Leonhard Nilsen & Sønner og Reinertsen Anlegg er nr. tre med 945,3 mill., fulgt av Veidekke (995,8 mill.) og det tyske firmaet Züblin AG (1 025,6 mill.).

Strindheimtunnelen er en del av prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal. Oppgaven består av mange elementer. Det viktigste er driving av to parallelle tunnelløp med lengder på 2 140 meter og profil T 9,5. Tunnelen går under bebyggelse med lav fjelloverdekning. I enden av fjelltunnelen skal det støpes en 140 meter lang betongtunnel.

Driving av to tunnelløp for av- og påramper inngår i entreprisen. Disse skal ha T 7 profil. De får en total lengde inkludert betongtunnel i den ene enden på 930 meter.

Vedståelsesfristen går ut 18. desember. Fire år senere skal jobben være fullført.