Den stiplete linjen i fjellsiden viser Streketunnelen slik den vil gå når den er forlenget. Oppdraget går til Skanska hvis ingen klager på avgjørelsen. Ill.: Statens vegvesen

Skanska forlenger Streketunnelen

Forutsetningen for at kontrakten blir underskrevet er at ingen av de øvrige anbyderne klager før fristen går ut i neste uke. Ingen ting tyder på at det vil skje.

Streketunnelen inngår i fylkesveg 60 i Stranda kommune. Da den ble åpnet på 50-tallet, var den 1 289 meter lang. I juni i år ble det forlenget sørover slik at lengden ble 1 860 meter. Nå skal Skanska forlenge den nordover. Når den jobben er fullført, har tunnelen fått en lengde på 3 770 meter, hvorav den opprinnelige tunnelen bare utgjør 600 meter.





Mellom framtidige påhugg

Entreprisen omfatter også utvidelse av en 600 meter lang dagstrekning på fylkesveg 60 mellom Streketunnelen og Ljønibbetunnelen. Ytterpunktene for denne strekningen er det framtidige nordre påhugget til Streketunnelen og det framtidige søndre påhugget til Ljønibbetunnelen, som skal utvides senere.

Et utsiktspunkt og en 56 meter lang bru med tre spenn og inngår i strekningen. Utsiktspunktet blir 10 meter bredt og hele 100 meter langt. Det skal bygges i sidebratt terreng. Natursteinsmuren som det skal ligge på, blir opptil 8 meter høy.





Utsikt fra sommeren 2013

Utsiktspunktet ligger høyt over Sunnylvsfjorden. De vegfarende skal kunne nyte utsikten fra og med sommeren 2013. Høsten samme år skal også Streketunnelen være utvidet.

Tunnelforlengelsen og utvidelsen av fylkesveg 60 utgjør andre byggetrinn i rassikringsprosjektet Røyr-Hellsylt. De totale omkostningene for andre byggetrinn er beregnet til 250 millioner kroner. Den summen omfatter blant annet nordre forskjæring som ble sprengt i en egen entreprise tidligere, og elektroarbeidet som settes ut på egen entreprise senere. Summen omfatter også prosjekteringen, som ble utført av Asplan Viak.





Ikke langvarig stenging

Streketunnelen går gjennom gneis av god kvalitet. Vegvesenet regner ikke med å møte store problemer underveis. Tunnelmassen skal brukes til å etablere rasvoller og raskjegler i Herdal nord for Ljønibbetunnelen. Den jobben inngår i kontrakten som Skanska sannsynligvis får.

Tunneldriften skal skje fra nordre påhugg. Sprenging i "krysset" hvor den nye tunnelen tar av fra den gamle, ble gjort i forbindelse med forrige forlengelse. Det blir derfor ikke nødvendig å stenge vegen lenge denne gangen.