Her på Holm starter byggingen av dobbeltspor til Nykirke.

Skanska bygger "lyntog-tunnel"

Når den nye tunnelen står klar om fire år, er det muligens det rullende materiellet og ikke infrastrukturen som setter fartsbegrensningene.

De tolv kilometerne med tunnel mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen blir ifølge entreprenøren Skanska den første i landet som tillater hastigheter opp til 250 kilometer i timen.

Til sammenligning er Romeriksporten dimensjonert for 210 km/t.

Nå stenger Oslotunnelen

115 tusen kroner meteren

Arbeidet med å bygge dobbeltsport fra Holm og sørover til Nykirke er delt opp i fem grunnentrepriser. I tilllegg kommer en entreprise som omfatter ny kollektivterminal i Holmestrand.

Nå har Skanska inngått kontrakt med Jernbaneverket om den første og nordligste av dem – Holmentreprisen i Sande og Holmestrand kommuner.

Kontrakten er verdt 392 millioner kroner og skal resultere i 3,4 kilometer ny jernbane: 1,6 kilometer i dagsone og 1,8 kilometer i tunnel i tillegg til to rømningstunneler.

Sju entreprenører knivet om anbudet. Pristilbudene varierte fra 392 til 481 millioner kroner.

Fortsetter jobben

– Det er moro at vi nå fortsetter på dobbeltsporutbyggingen sørover som vi avsluttet i Holm i 1997, sier konserndirektør for anleggsregionene i Skanska Norge, Lars Olav Solbakken.

Han legger til at dette er et viktig prosjekt for Skanska. Deres anleggsregion, Fjell og masse, har nå en ordresituasjon som ser langt bedre ut enn for et år siden.

Byggetiden for Holmentreprisen er på fire år og skal ferdigstilles i juni 2014.