Skandaløst

SIGNATURTOGENE BLE TATT for tidlig i bruk. Dette fastslår også Jernbanetilsynets direktør Sverre Quale, som har uttalt offentlig at "ettersom vedlikeholdet hadde denne feilen, skulle ikke Signaturtoget ha kjørt på norske skinner.

Vi støtter Quale. Noen har ikke gjort jobben sin, ett eller flere steder i prosessen. Det har i sin tur ført til at sikkerheten ved å kjøre dette toget, ble skandaløst dårlig. Akselbrudd førte til at toget sporet av – men heldigvis mens det bare holdt 40 kilometer i timen.

Det kunne ha gått meget verre ved en avsporing med fullsatt tog under høy hastighet. NSB tar selvsagt dette sterkt inn over seg. Og det er nødvendig. De reisende med Signaturtoget må ikke behøve å frykte for liv og helse.

På grunn av krenging og høy hastighet på svingete skinnegang blir påkjenningene større for Signaturtogets aksler enn for flytoget. Ifølge NSB beregnes akslene separat for hver enkelt togtype. Likevel sviktet noe ved det nye supertoget. Enten er dimensjoneringen feil, materialene er ikke tilfredsstillende – eller så er ikke produksjonen etter forutsetningene. I alle tilfeller er tydeligvis kontrollen mangelfull.

Det er mer enn bekymringsfullt at kontrollrutinene ikke var gode nok til å oppdage i tide at noe var galt. Enda verre er det at Signaturtoget hadde vært inne til omfattende og kostbar sjekk etter kjørte 100.000 kilometer – uten at feil ble oppdaget. Uhellet skjedde etter 131.000 kilometer. Vantro aktører og reisende får så vite at stedet der bruddet skjedde, helt inne ved hjulet, ikke var kontrollert i det hele tatt.

Alle aktører må legge eventuell prestisje på hylla og i fellesskap finne frem til et trygt konsept for et nødvendig høyhastighetstog i Norge. For hva som enn er grunnen til akselbruddet og avsporingen, får ikke Signaturtoget tillit i markedet før en grundig rapport om uhellet – og en dokumentert sikkerhet for supertoget i fremtiden – legges på bordet.