For tredje år på rad skal studenter fra NTNU delta i løpet, som har som mål å få frem mer bærekraftige kjøretøy.
Masteroppgave
15 masterstudenter deltar på prosjektet. Studentene deltar med en hydrogendrevet bil.
Målet er å klare å kjøre hele 1500 kilometer med en energibruk som tilsvarer en liter bensin.
I Tyskland
– Det er spesielt med en masteroppgave der avslutningen er å delta i et løp i Tyskland, sier Magnus Storsveen, som skal være bilens sjåfør.
Fjorårets gruppe fra NTNU kom på førsteplass og satte gjeldende verdensrekord med 1246 kilometer på en energimengde tilsvarende en liter bensin.
Brenselcelle
Dette har årets studenter tenkt å slå, med en forbedret versjon av bilen.
-Vi bruker en hydrogendrevet brenselcelle i bilen, som konverterer direkte til elektrisk energi som driver en elektrisk motor. Vi kan oppnå en virkningsgrad på mellom 40 og 70 prosent, noe som er dobbelt så effektivt som en vanlig bensinmotor, sier Torstein G. Skarsgard, som har ansvar for brenselcellen.
Tverrfaglig
De to studentene er svært fornøyd med valget av masteroppgave.
– Vi får anledning til å være med på et tverrfaglig prosjekt og lærer mye av de andre som er med. Det er en unik mulighet til å ha en helt annerledes masteroppgave, der vi er sammen i en gruppe som er som en liten bedrift, sier Skarsgard.
Vil testkjøre
Løpet er 6. og 7. mai i Lausitz i Tyskland. Målet er å få ferdig bilen en måned før, slik at den kan testkjøres.
– Det som har ødelagt litt for de tidligere gruppene har vært at de har skrudd sammen bilen rett før den sto på startstreken. Vi håper å få testet den ordentlig, det er viktig ikke minst for meg som er sjåfør, sier Storsveen.