Før skjema. Det første slepet av tre undersjøiske parkeringsanlegg fra Fredrikstad til Oslo gikk kjappere enn anslått. (Bilde: Skanska)
Sommerfugler. Prosjektingeniør Tore Tveit hadde sommerfugler i magen da K1 skulle forlate dokka. (Bilde: Espen Zachariassen)
Rustfri. Et tykkere lag med betong utenpå armeringen skal gi rustfritt og vanntett P-hus i 300 år. (Bilde: Espen Zachariassen)

Skal være vanntett i 300 år

  • nettarkiv

Undersjøisk parkeringsanlegg, Tjuvholmen

Bygges av Skanska for Tjuvholmen utvikling A/S

Kontraktverdi 900 millioner kroner.

Består av tre betongkasser nedsenket på pilarer.

Materialforbruk 52.000 m3 betong

Bygges i tørrdokk i Fredrikstad og slepes 55 nautiske mil til Oslo

Byggestart august 2007, overlevering desember 2009.

Rommer 800 biler

Overflaten på parkeringsanlegget og øvrig betongdekke blir 20 mål tomt for utbygging av boliger og næringslokaler på Tjuvholmen.

FREDRIKSTAD: Drøyt tre timer etter skjema begynner kolossen å bevege seg ut av tørrdokka.

Prosjektingeniør Tore Tveit hos Skanska Norge henger over gjerdet med mobiltelefonen klistret til øret i det K1, kasse nummer 1 til undervannsanlegget på Tjuvholmen, tar fatt på 55 nautiske mil nordover.

Ferdigstøpt

Byggemetoden med slike dimensjoner er ikke gjort i Norge tidligere: Støpe ferdige undersjøiske parkeringsanlegg i tørrdokk og slepe dem til vanns frem til byggeplassen.

– Jo da, jeg har sommerfugler i magen. Det er mye som skal klaffe ved en slik operasjon, og det har krevd planlegging, sier Tveit.

Tveit kaller seg greit nok ”planlegger” i dette prosjektet, med ansvar for å plassere de rette ressursene på de rette oppgavene til rett tid.

Som blant annet skal resultere i at pilarene ved Tjuvholmen er ferdig bygget og klare til å ta imot K1 to dager senere.

Dåp

Siden sensommeren i fjor har Skanska bygget to betongkasser i Jotnes dokk på området som tidligere huset skipsverftet Fredrikstad Mekaniske Verksted. Resultatet er K1 på 85 meters bredde, 39 meters bredde og en høyde på 13 meter. Lengst inn i dokka ligger K4 med vitale mål på 154, 24 og 13 meter.

Begge veier 22.000 tonn.

– Møt Rigmor og Annemari, oppkalt etter to av de få kvinnene som har deltatt i dette arbeidet, stråler Tore Tveit.

Siden de skulle sjøsettes, er begge døpt med champagne, der flaskene ble knust mot skroget ved hjelp av anleggskranen.

Oppskrift

Teknologi og erfaringer fra senketunnelen i Bjørvika er brukt for å bygge betongkassene som skal bli parkeringskjellere plassert på pilarer under bygningsmassen på Tjuvholmen innerst i Oslofjorden.

Skanskas egne betongeksperter har utviklet en spesialresept som hindrer inntrenging av klorider og dermed stopper rustangrep.

– I tillegg er det lagt på et tjukkere lag med betong rundt armeringen enn normalt, sier Dag Kjell Søyland, Skanskas prosjektsjef for Tjuvholmenprosjektet.

Det vil si at det mot yttersidene ligger 100 millimeter med betong utenpå armeringen, mot normalt 40 millimeter. Også dette skal bidra til at fukt og salt trenger inn og skaper korrosjon. I alle fall de første 300 årene.

Foran skjema

K1 Rigmor ankom Tjuvholmen tirsdag ettermiddag, et halvt døgn foran skjema, etter et slep på 55 nautiske mil med to slepebåter. Pluss to slepefartøy i reserve og politibåter som holdt annen trafikk på avstand.

Førstkommende lørdag skal Annemari forlate dokka, og hun vil ankomme Oslo påfølgende mandag.

Begge har en seilingsdybde på 6,5 meter, mens det grunneste farvannet måler 7,5 meter.

Værforholdene var gode for det første slepet, som altså gikk raskere enn beregnet.