Skal løse klimakatastrofe

Det dreier seg om konkurransen st Lego League unger i alderen 10 til 16 år skal skape roboter og automatiserte løsninger under temaet Nordpolen smelter . Etter innledende konkurranser i ni nordiske byer, skal vinnerlagene møtes til dyst i Bodø 24. november.

– Alle barn i aldersgruppen kan delta i turneringen. Dette er en yppelig måte å stimulere interessen for realfag utenom det de får på skolen, sier overingeniør Trude Sundset i Statoil i Trondheim.

Klima i fokus

Sundset sitter i styret i First Scandinavia, som arrangerer konkurransen, og hun er opptatt av å gjøre noe med mangelen på ingeniører. Barna behøver ikke ha NTNU eller ingeniørutdanning i sikte for å delta i konkurransen. Formålet er å spre forståelsen for realfag og industrielle problemstillinger til flest mulig.

Klimaproblematikken og forskning i polare strøk er fokusert i årets konkurranse, så barna får med seg mye mer enn bare robotbygging. De må studere temaet og presentere resultatene for dommere fra næringslivet. Sundset jobber med slike problemstillinger ved Statoils forskningssenter i Trondheim og har vært med å utvikle oppdraget sammen med First-organisasjonen i USA.

Trenger voksne

– I tillegg til mange interesserte barn trenger vi også voksne som kan fungere som lagledere, sier Sundset.

Dette er en oppgave som burde appellere til alle ingeniørhjerter. Voksne lagledere trenger ingen forkunnskaper. Barna skal drive prosjektet fremover, og de voksnes oppgave er å være støttespillere.

Det vil bli holdt informasjonsmøter i alle turneringsbyene, og veilederne blir fulgt opp spesielt. Deltakelse i konkurransen koster ikke noe, men barna oppfordres til å skaffe seg lokale sponsorer. Utstyret de skaffer seg, vil de kunne benytte i senere turneringer, i tillegg til at de kan fortsette å perfeksjonere seg som robotkonstruktører.

Støtte fra næringslivet

Statoil, NCC, Telenor Mobil, Ericsson, TBL, HP, Microsoft, Danfoss og Lego er hovedsponsorer fra næringslivet. I tillegg støtter NIF, KUF og Forskningsrådet arbeidet.

– Vi er ikke bare ute etter penger fra bedriftene. Det er viktig at bedriftene engasjerer seg i turneringen og stiller opp med veiledere og med dommere i turneringene. Vi er overbevist om at det gir bedriftene verdifull erfaring, og for barna er det en stor opplevelse å få møte folk fra næringslivet på denne måten, sier Sundset.

Påvirker barna

Prosjektleder Arne Henrik Bjerkeli i Statoil i Oslo var veileder for laget Tåsen Cold Robots i fjorårets turnering i Bodø. De stilte med roboten Phoenix, og laget har allerede bestemt seg for å delta på nytt i år under navnet TCR, the Phoenix Returns.

– Det at ungene ønsker å delta i år, er et godt bevis på at de syntes konkurransen var interessant, sier Bjerkeli.

Mange av barna har fortsatt å bygge og programmere roboter i vinter, noe de neppe hadde gjort uten turneringen som interessevekker.

Selv om de fleste barn i den alderen er flinke med PC, mener Bjerkeli at Tåsen-laget har fått erfaringer utover det vanlige. I stedet for å konsumere programmer som andre har laget, har de lært å konstruere og programmere selv.

Den oppgaven barna utfører i forbindelse med turneringen kan godt sammenliknes med industriprosjekter som ingeniører jobber med til daglig. Men ungene oppfatter det ikke som en jobb, men som en interessant lek.

De endelige oppgavene offentliggjøres på deres hjemmesider (se nederst) 15. september.