TROR PÅ ALUMINIUM: Magne Nygård, Jostein Hjorteland, Arne Sele har stor tro på trykksatte almuniumstanker for frakt og lagring av LNG. (Bilde: Anders J. Steensen)

Skal lagre LNG under trykk

  • Olje og gass

ONS / STAVANGER: Normalt fraktes og lagres LNG trykkløst.

– Ved å lagre LNG under trykk så får vi mindre avkok og lavere utslipp til luft av metan, forteller prosjektsjef Jostein Hjorteland i Gasnor.

Mer fra ONS: Følg med på våre temasider.

Ekstrudert aluminium

Den nye lagertanken som bygges av Aker Solutions for Gasnor, skal plasseres på Snurrevarden neste vår. Det spesielle med denne tanken er at den er laget av varmeherdet aluminium i stedet for rustfritt stål. – Vi har konstruert tanken med kryogenisk aluminium, som tåler svært lave temperaturer. Vi har basert hele konstruksjonen på å bruke ekstrudert aluminium som settes sammen med friksjonssveising, forteller Arne Sele, sjefingeniør i Aker Solutions.

– Vi har konstruert tanken med kryogenisk aluminium, som tåler svært lave temperaturer. Vi har basert hele konstruksjonen på å bruke ekstrudert aluminium som settes sammen med friksjonsveising, forteller Arne Sele, sjefingeniør i Aker Solutions.

FIRKANTET: LNG-tanken i aluminium er helt firkantet. Aker Sulution

Ekstruderne profiler

Tanken settes sammen av profiler som isoleres med polyuretanskum.

– Isolasjonen er dekket utvendig av et lag med polyurea som gir en meget effektiv tetning mot inntrengning av fukt. Tanken kan dermed stå utendørs i mange år, sier direktør for arktisk teknologi, Magne Nygård i Aker Solutions.

3

150 000 m

I motsetning til dagens lagringstanker som er sylindriske, er den nye tanken for Gasnor prismatisk, dvs. som en kube. Slik kan volumet øke samtidig som vekten av tanken er lavere. Maksimal størrelse på en slik tank er opp til 150 000 m 3.

– Vi vil bruke tanken til lagring lokalt kysten rundt og i Nord-Europa. Den tar mindre plass enn dagen løsninger. Med denne tanken er vi forberedt til å kunne håndtere økt etterspørsel etter LNG som drivstoff to skipsfarten og til andre formål, sier Hjorteland.

INGEN SLUSHING: Innvendige stivere sørger for å holde væsken, LNG, i ro. Kan bygges ut helt til 150 000 m3. Aker Solutions

Ingen slushing

– Tanken kan brukes som drivstoff tanker i skip og den kan også brukes til frakt av LNG. Vi har utviklet den sammen med Det Norske Veritas, som allerede har godkjent konstruksjonen for bruk i skip, sier Arne Sele.

Fordelen med tanken er at den har innebygde stivere slik at væsken, LNG, ligger stabilt i tanken selv om tanken utsettes for store bevegelser i grov sjø.

– I motsetning til membrantanker tåler denne tanken skvalping(slushing). Det betyr at den er godt egnet for transport av LNG selv over værharde områder. Det gjør også at tanken er jordskjelvsikker, sier Sele.