IT

Skal gjøre det enklere for amatørene

Idrettsforbundet med ny app.

Inntekt: Idrettsforbundets nye mobilportal skal bidra til å redusere inntektstapet for klubbene.
Inntekt: Idrettsforbundets nye mobilportal skal bidra til å redusere inntektstapet for klubbene. Bilde: NIF
26. feb. 2013 - 10:57

Norges Idrettsforbund har kommet opp med en mobilbasert nettportal som skal forenkler idrettsadministrasjonen til utøvere, medlemmer og foresatte.

Her kan du melde deg på og betale for arrangementer og kurs, løse lisens, søke i terminlister og holde oversikt over idrettshverdagen.

App-en kalles "Min idrett" og kan brukes av alle, uansett verv, nivå eller geografi.

Mindre papirmølle

– Portalen forenkler hverdagen for idrettens 2,5 millioner medlemmer og ledere i nær 12.000 idrettslag. Min Idrett samler terminlister, påmelding og betaling av aktiviteter og lisenser på tvers av idrettsgrener, heter det i en pressemelding.

For klubber og ledere skal portalen redusere tiden som går med til administrasjon og bidra til en mer effektiv og sikker håndtering av betalinger knyttet til aktiviteter.

Les også: Lager DU den beste app-en?

Mindre tap

Mobilportalen er utviklet av Buypass for Idrettsforbundet, som har trukket med seg særforbundene i prosjektet.

Skiforbundet regner med at løsningen fører til mindre tapte inntekter.

Årsaken er at svært få arrangører lykkes med å få inn 100 prosent av startkontingenten fra deltagere når dette må etterfaktureres. Og klubbene går glipp av tapte kontingenter hvert eneste år.

– Med et system for forhåndsbetaling og forenklet administrasjon, vil dette kunne bidra til bedre økonomi for klubbene, sier systemansvarlig Asgeir Moberg i Skiforbundet.

Les også: I år begynner mobilbetalingen

Mindre tid

Han er ikke alene om å se behovet for mindre papirmølle:

En ny nasjonal undersøkelse gjennomført av Yougov viser et klart behov for å redusere tiden som går med til administrasjon og håndtering av økonomi.

Blant de aktive lederne sier flere enn hver tredje at de bruker en firedel eller mer av tiden på administrasjon og økonomi, som påmeldinger og betaling.

4 av 10 skulle ønske de hadde dataverktøy for å håndtere dette mer effektivt.

24 prosent sier at håndtering av administrasjon tar for mye tid fra deres frivillige virke, mens 27 prosent mener det stjeler tid fra mer verdifullt arbeid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

36 prosent av de frivillige mener at den administrative belastningen er en barrière for andre som ønsker å engasjere seg.

Les også:

Ericsson og SAP er sant

Ny brikke gir 4G overalt

Så trygge er norske nettsider  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.