Norsk kompetanse skal synliggjøres internasjonalt, sier Innovasjon Samferdsels prosjekleder Arne Borgersen (t.v.) og prosjektansvarlig i Norconsult, Even Kolstad. (Bilde: Ola Hesstvedt)

Skal eksportere norsk trafikksikkerhet

  • arkivnyheter

Prosjektet, som er forankret i Norwegian Transportation Network og støttes økonomisk av Innovasjon Norge, skal promotere norsk samferdselskompetanse med fokus på trafikksikkerhet. De startet arbeidet i januar som et direkte resultat av Vietnam-prosjektet, et sektorstudium i NHO-regi med Norad-støtte i 2004, der man så på mulighetene for norsk industri i landet. Borgersen var med på dette, ViaNova har en avdeling i Hanoi, og Innovasjon Samferdsel fikk dermed sitt utspring i Vietnam.

- Landet har en eksplosiv trafikkøkning og svært høye ulykkestall. Behovet for kompetanse på trafikksikkerhetstiltak var åpenbart. Vietnams vegdirektør besøkte Norge i fjor, og det ble inngått en intensjonsavtale med syv konkrete samarbeidsprosjekter. Men i det nye som nå er startfasen, er Vietnam bare et case. Nå er flere med, det betyr større tyngde i arbeidet med å lykkes internasjonalt, sier Arne Borgersen.





Fokus i Verdensbanken

- Det er økende fokus på trafikksikkerhetstiltak på verdensbasis. I gjennomsnitt omkommer daglig 3000 personer i trafikken, like mange som det er plass til i syv jumbojet. Ulykkestallene øker spesielt mye i utviklingsland som ikke har infrastruktur som holder mål. Verdensbanken vil prioritere mottiltak, og da er det viktig at også norsk kompetanse klarer å vise seg fram på en måte som kan gi kontrakter.

Prosjektet har foreløpig syv deltakere; Statens vegvesen, Transportøkonomisk institutt (TØI), Sintef, Norconsult AS, ViaNova Systems AS og de to produksjonsbedriftene Euroskilt AS og Lattix AS. Det er praktisk at ansvaret for et fellesprosjekt som dette legges til en av aktørene, og Norconsult i Sandvika har denne oppgaven.





Norge i toppen

- Ute i verden er det allment akseptert at det er tre land som ligger fremst når det gjelder kompetanse på trafikksikkerhet, Sverige, Nederland og Storbritannia. Men vi mener bestemt at Norge også befinner seg på dette nivået, sier Even Kolstad, som leder den internasjonale virksomheten til Divisjon Plan og Samferdsel i Norconsult.

- Vi har veldig lave tall for døde og skadede i trafikken, et resultat av mye godt arbeid og samarbeid i Norge siden begynnelsen av 70-tallet. Den svært positive utviklingen til tross for langt mer trafikk skyldes mye god kompetanse, gode trafikkampanjer og godt samspill mellom mange organisasjoner og offentlige instanser. Det er denne helheten vi nå vil vise fram. Vi har ikke gjort noe lignende samlet før. Vi kan skape et helhetlig produkt, totale løsninger som kan interessere mange land.





Trenger drahjelp

- Det er ikke mange med i Innovasjon Samferdsel?

- Vi kan ikke være for mange i startfasen, sier prosjektleder Borgersen. - Vi fokuserer på fem områder med norsk spisskompetanse. Vegsikkerhet, kjøretøyer og sjåføratferd, sikkerhetstiltak langs vegene, miljøløsninger og helhetlig planlegging og kontroll. Vi har mye å være stolte av. TØIs trafikksikkerhetshåndbok er et solid verktøy og kommer nå for øvrig ut på spansk. Vegdatabanken i Statens vegvesen har vakt oppsikt internasjonalt. ViaNova tilbyr programvarer for planlegging og konsulenttjenester, Norconsult har tung, generell kompetanse der trafikkplanlegging er et viktig felt. Lattix og Euroskilt lager avanserte sikkerhetsprodukter.

Vi har mye å vise fram fra en ikke akkurat så offensiv bransje hittil, og det er stor interesse i norske fagmiljøer for å samarbeide om internasjonalt trafikksikkerhetsarbeid. Prosjektet trenger oppmerksomhet i norske medier og arbeider også for å få drahjelp av Utenriksdepartementet. Innovasjon Norge, som dekker halvparten av årets budsjett, har et nettverk ute som kan bistå. Resten, pluss prosjektinnsats, faller på deltakerne. Det skal tenkes tre år og lengre framover mens vi samler krefter for å komme i posisjon internasjonalt, ikke minst i forhold til Verdensbanken. Vi må synliggjøre at det er fire, ikke bare tre land som har lykkes meget godt for å skape tryggere vegforhold og ikke minst god trafikantoppførsel. Vi har en ulykkesstatistikk som alle kan misunne oss.

Vi har så mye god kompetanse i Norge at det nesten blir meningsløst ikke å utnytte den, sier Arne Borgersen i Innovasjon Samferdsel.