IT

Sju produkttyper står for 80 prosent av gadget-salget

Og «60 er det nye 50».

Sju produktgrupper står for nærmere 80 prosent av omsetningen i markedet for forbrukerelektronikk.
Sju produktgrupper står for nærmere 80 prosent av omsetningen i markedet for forbrukerelektronikk. Bilde: LG/Apple/Stein Jarle Olsen/Marius Valle/Eirik Helland Urke
5. jan. 2015 - 19:12

LAS VEGAS: Moderorganisasjonen til den enorme forbrukerelektronikkmessen CES i Las Vegas, CEA, har sammen med analyseselskapet GFK sett på utviklingen av forbrukerelektronikk rundt om i verden.

Ifølge sjefanalytiker Steve Koenig i CEA vil verdensmarkedet øke en skarve en prosent i år til 1024 billioner (am. trillion, altså tusen milliarder, red. anm) dollar.

Markedet i Europa faller fem prosent, i USA øker det litt, men det som fremfor alt driver veksten er de store landene i Asia.

Når de skal ha stor TV og smarttelefon, så monner det. I de modne I-landene har vi det fra før.

Syv store og masse smått

Det er veldig mange tradisjonelle markeder som faller og mange har gjort det lenge. Det er triste tall for de som lager printere, DVD-spillere, bilnavigasjon og mange andre produktgrupper som har hatt sin tid i solen.

Men noen holder seg. Ikke minst smartmobilen. Den står fremfor noe annet for veksten, selv om veksten ikke er så stor som før.

Koenig peker på at de store smartmobilprodusentene må forberede seg på nye tider når kinesiske produsenter som har laget smartmobiler til hjemmemarkedet nå har ambisjoner om å ta verden.

De er ikke lenger annenklasses produkter. De har like gode spesifikasjoner som de kjente merkene, de bare koster så veldig mye mindre.

– Jeg er spent på å se hva mottrekket til de store er når de møter denne konkurransen, sier Koenig.

Les også: Dette er verdens største smarttelefon-selskaper

Kan forbrukerelektronikk: Steve Koenig er direktør for industrianalyse i Consumer Electronics Association. Han peker på syv produktgrupper som hoder salget oppe, mange tapere og nye muligheter
Kan forbrukerelektronikk: Steve Koenig er direktør for industrianalyse i Consumer Electronics Association. Han peker på syv produktgrupper som hoder salget oppe, mange tapere og nye muligheter

TV vokser igjen

TV-er har også fått mer vind i seilene. Spesielt ettersom 4K-modellene nå for alvor har vunnet veien inn i produktlinja. Det er allerede liten prisforskjell mellom HD og UHD, og det driver veksten.

Neste år vil UHD ha 50 prosent av markedet over 40 tommer i noen markeder og det vil vokse til 63 prosent i 2018. Samtidig øker skjermstørrelsen. 43 er nå verdenssnittet. Og det selges veldig mye i klassen over 20 tommer.

Buede skjermer er også noe som lokker forbrukerne. De har kommet fra ingenting for et par år siden til å selge en million i fjor. I år tror CEA markedet vil bli 3,4 millioner.  

– 60 er det nye 50, spøker Koenig.

Les også: Vi har testet ni aktivitetstrackere. Dette er de beste

De syv uovervinnelige: Syv produktgrupper holder seg godt, med smartmobilen i førersetet.
De syv uovervinnelige: Syv produktgrupper holder seg godt, med smartmobilen i førersetet.

PC holder seg

Både bærbare PC-er og skrivebords-PC-er er stødige markeder.

Intels nye prosessorlansing av Broadwell vil stimulere markedet, men også viske ut forskjellen til hva som er en PC og et nettbrett.

Nettbrett er blitt et betydelig marked, selv om det ikke vokser i like rask takt som for to-tre år siden. CEA peker på at det er kommet en flom av superbillige nettbrett og de tror at folk kommer til å kjøpe mange av dem.

I stedet for å bli brukt som i dag vil de ligge rundt i fremtidens hus og blir benyttet som en slags avanserte fjernkontroller.

Og til slutt nevner CEA kamera. På tross av motgang er dette fremdeles et betydelig marked. Men så er det også slutt på vinnerne.

Mer kommer

Det CEA tror er at de nye produktvinnerne kommer som et resultat av sensorflommen. Det vil bli lansert over 20.000 nye produkter på CES disse dagene og svært mange av dem er basert på flommen av billige sensorer.

Det gjør at vi får et fundament for det smarte huset, den smarte bilen, for alle slags helse- og treningsovervåkende dingser som smartklokker og treningsarmbånd.

Og ikke minst den smarte bilen. Mange av de store bilprodusentene stiller ut på CES. Før var det fokus på stereoanlegget i bilen. Nå er det snakk om hvor smart den er blitt.

Les også:

Norsk firma hevder ny brikke vil revolusjonere bluetooth-teknologien

Dette er den første 4G-samtalen i Norge

Blir lyden bedre med superkabler til 180.000 kroner?  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.