Fra et tidlige prosjekt der Rolls-Royce og Marintek samarbeidet om simuleringslaboratorium for å optimalisere skipsdesign, ror, propeller og systemer om bord. (Bilde: Marintek)
Konserndirektør med ansvar for forskning og innovasjon i Rolls-Royce-konsernet, Ric Parker, talte under signeringen av en ny 10-årsavytale for Rolls-Royce University Technology Centre med NTNU og Marintek i Trondheim. (Bilde: Rolls-Royce)
Professor Sverre Steen ved NTNU leder Rolls-Royce University Technology Centre i Trondheim til daglig, Rune Garen er prosjektets eier hos Rolls-Royce, og Oddvar Eide er direktør for Marintek. (Bilde: Rolls-Royce)

ROLLS ROYCE UNIVERSITY TECHNOLOGY CENTRE

Sju forskere, fire doktorgradsstudenter og 132 millioner

– Et sjeldent tett samarbeid mellom børs og katedral.

I dag ble en ny kontrakt om 10 års samarbeid om et felles forskningssenter undertegnet.

Gjennom samarbeidet er det etablert et University Technology Centre etter en modell Rolls-Royce har utviklet. Selskapet har 31 slike sentre rundt om, derav to i Norden: Chalmers i Sverige og NTNU/Marintek i Trondheim.

Børs og katedral hånd i hånd

– Dette er et sjeldent tett samarbeid mellom børs og katedral der vi som bedrift ikke bare bidrar med penger, men også deltar i forskningsarbeidet, sier forskningsdirektør Rune Garen ved Rolls-Royce Marine i Norge.

Senteret forsker på hydrodynamikk, og hvordan et fartøy bør bygges for å håndtere tøffe værforhold.

Les også: På 25 år er skip blitt 10 prosent MINDRE energieffektive

57 millioner

Samarbeidet er delfinansiert av Rolls-Royce med 25-40 prosent avhengig av antall pågående prosjekter, og mottar også støtte fra MAROFF-programmet til Norges forskningsråd.

Sju forskere og fire doktorgradstudenter er knyttet til senteret i dag. Den forrige 10-årsavtalen hadde et budsjett på 132 millioner kroner. Rolls-Royce har bidratt med 57 millioner kroner.

Les også: Så mye drivstoff kan skip spare på å sette inn batterier

Tett klynge

Ifølge Rolls-Royce har samarbeidet om utvikling av maritim høyteknologi  vært en suksess som er kommet både akademia og den norske maritime klyngen til gode.

Rolls-Royce skriver i en pressemelding at selskapet er mer enn en finansiell støttespiller og tar en aktiv rolle i forskningsarbeidet.

– Dette er et godt eksempel på hvordan forskning og utvikling bidrar til utviklingen av sterke næringsklynger. Hensikten med samarbeidet i Trondheim er å styrke forsking som er strategisk viktig for Rolls-Royce med potensial for kommersialisering, sier Rune Garen som til daglig har sin arbeidsplass på Sunnmøre.

Les også: Motorprodusentene gasser på med LNG-motorer