Sjarm med skjerm i bil

Mannen bak store deler av suksessen med moro og læring via DVD og flatskjerm for de i baksetet, heter Steven Cunningham (37).

Han levde før av å gå rundt og selge kopimaskiner i Londons City-distrikt. Han er i England nominert til tittelen Young Entrepreneur of the Year.

Stevens firma Centurion Electronics leverer nå flatskjermsystem til rundt 500 UK-selskap som bilforhandlere, kjøpesentra, elektronikk-butikker og verksteder.

Cunninghams skjermsystem sies å være lett å bygge inn i biltaket eller bak på forsetenes nakkestøtter. Leverandører som Alpine, Pioneer, Sony og Philips kjøper nå Stevens produkter og han måtte nylig øke staben til 50 ansatte.

- Hvorfor skal man absolutt tvinge ungene til å lese og bli bilsyke, når du kan gi dem en DVD med spill og læring? Dette er Cunninghams tese, og bilfabrikker som BMW, Toyota, Fiat, Mazda og Nissan hiver seg nå på lasset.

En parallell produktserie er av typen plug-and-play og kan brukes på lekerommet, i stua og i bilen; alt du trenger er en 240/12 V trafo. I bilen plugges systemet inn i sigarett-tenneruttaket. Skjermen er av typen LCD/TFT, med flytende krystaller og tynnfilmtransistorer.

Centurion Electrinics går på børs nå og forventet nettoresultat neste år blir rundt 2 millioner UK pund, altså 25 millioner kroner etter skatt. Unge Steven - ene-eier, daglig leder og styreformann - er blitt millionær på en ide mange store sa nei til i starten. Nå angrer de seg ganske sikkert gule og blå...