Krysset på Langset i forgrunnen markerer søndre endepunkt for parsell FP 1. Innen 12. april må alle interesserte entreprenører ha regnet ferdig. (Bilde: Statens vegvesen)

Siste kjempeoppdrag på Fellesprosjektet er ute

Arbeidet skal utføres mellom Langset og Brøhaug. Dette er FP 1, den sørligste av de tre parsellene på Fellesprosjektet. Hele parsellen ligger i Eidsvoll kommune i Akershus. Langset ligger like nord for Minnesund.

To tunneler inngår i parsellen: Den 630 meter lange Korslundtunnelen på E 6 og den 580 meter lange Molykkjatunnelen på Dovrebanen.

Korslundtunnelen får to løp. I søndre ende av hvert løp blir det en 35 meter lang portal. I nordre ende blir portalene 65 meter lange. Molykkjatunnelen får en portal på 25 meter i sør og en på 30 meter i nord.





500 meter natursteinsmurer

På E 6 skal det bygges en 50 meter lang overgangsbru og to kulverter med lengder på 44 og 28 meter. På Dovrebanen skal det bygges en 30 meter lang overgangsbru og en 12 meter lang kulvert, pluss 350 meter støttemurer, 500 meter natursteinsmurer, fem tekniske bygg og en portal i søndre ende av den 3,9 km lange Ulvintunnelen, som blir drevet i en annen entreprise.

Oppdraget omfatter også anlegg av 8,5 km lokalveg og 8,2 km gang/sykkelveg.

125 000 kbm vil bli sprengt ut fra skjæringer og tunneler. Det meste vil bli brukt på anlegget.





Ikke bare pris

Ikke alt arbeidet på veg og jernbane inngår i oppdraget. Elektro- og SRO-installasjoner på E 6 og skinnegang, kontaktledning og alle andre jernbanetekniske anlegg på Dovrebanen settes ut på egne entrepriser.

Entreprenørene skal ikke bare konkurrere på pris. Når anbudene blir vurdert, vil det kunne gis tillegg eller fradrag i anbudsummene på maksimum 30 millioner kroner for beskrivelsen av gjennomføringen av oppdraget. For organisering er maksimalt tillegg/fradrag 25 millioner og for SHA 20 millioner. SHA står for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø og erstatter det som tidligere ble kalt HMS.

FP 1 er prosjektert av ViaNova. Byggherren tar sikte på anleggsstart i mai. E 6 skal være klar for trafikk høsten 2014, dobbeltsporet på Dovrebanen et år senere.