Den hvite linjen viser den delen av tunnelen som inngår i siste entreprise, men oppdraget er mer omfattende en bildet gir inntrykk av. Skanskas entreprise går ikke så langt sør. (Ill.: Statens vegvesen.)

Siste jobb på Steinberget tunnel er utlyst

Den romslige fristen skyldes at jobben er lyst ut som totalentreprise. Foruten arbeid i tunnelen omfatter oppdraget anlegg av til sammen 1 200 meter veg, 250 meter gang/sykkelveg, en rundkjøring og en undergang. Dessuten skal det støpes en 70 meter lang portal ved det ene tunnelinnslaget. Hvis Vegvesenets overslag holder, vil laveste anbud ligge rundt 160 millioner kroner.

Driving av Steinberget tunnel er delt i to entrepriser. Den første kontrakten gikk til Skanska. Den omfatter 400 meter av hovedløpet pluss en 170 meter lang arm og en rundkjøring.

Usikkerhet om traséen er årsaken til oppdelingen. Opprinnelig var det meningen at tunnelen skulle være kortere, men i likhet med flere andre tunneler har den blitt lengre og lengre på tegnebordet. Da avklaringen om traséen trakk ut, valgte Vegvesenet å lyse ut en del av den fordi man trengte masse til byggingen av betongtunnelen under Skansenløpet. Begge tunnelene inngår i prosjektet Nordre Avlastningsveg (Naveg)

Vegvesenet håper at den første delen av Steinberget tunnel skal være klar til bruk i november. Resten åpnes to år senere.