SIKRING: Brann- og redningsmannskap fra både Ålesund og Oslo jobber for å sikre bygningen og å finne de savnede i den sammenraste blokken i Ålesund. (Bilde: Scanpix)
STABILITETSMÅLING: Med en totalstasjon for landmåling følger ingeniører fra Ålesund kommune hele tiden med på den minste bevegelse i rasblokka mens redningsmannskapene jobber. (Bilde: Scanpix)
VANSKELIG: - Det vanskeligste har vært å komme seg ned dit vi vet de omkomne er. Det meste i denne operasjonen er bare tungt arbeid, sier brigadesjef Ståle Lindhardt i Oslo brann- og redningsetat. (Bilde: Scanpix)

Siste innspurt i rasbygget

  • Bygg

Oslo brann- og redningsetat har den siste uken jobbet tett sammen med brannvesenet, politiet og kommunale fagfolk i Ålesund for å få hentet ut de omkomne fra rasblokka.

Det er svært tungt og utfordrende arbeid, både fysisk, mentalt og teknisk, ikke minst siden de omkomne har befunnet seg i de to etasjene som ble mest ødelagt av raset og den påfølgende forskyvningen av bygget.

– Sikkerhet hele veien

– Det er utrolig vanskelig. Vi jobber oss gjennom etasjene, og følger de prinsippene vi har satt opp på forhånd og som den byggtekniske gruppa har gitt råd om. I tillegg har vi byggteknisk ekspertise på stedet hele tiden, så vi kan rådføre oss kontinuerlig. Vi tenker sikkerhet hele veien. Men 1. etasje er helt kollapset. Det er ikke mulig å bevege seg rundt der nede, sier avdelingssjef for beredskap, John Ødegård, fra Oslo brann- og redningsetat.

Siden de ikke kan gå ned i 1. etasje, må de finne bra angrepspunkter i 2. etasje hvor de kan bore et mannhull ned for å få et overblikk. Dette gjøres med kjerneboring så langt det lar seg gjøre.

Avgjørende spennkabler

– Vi forholder oss til spennkablene. De må stå, så vi ikke svekker dekket. Det er 75 cm mellom de 19 mm brede langsgående spennkablene, og de tverrgående sitter samlet i en 30 cm bred gate. Vi bruker et kart over konstruksjonen, måler oss fram til senter, og borer med 40 centimeters kjernebor. Både for å unngå å kappe kablene og for at betongen ikke skal bli for tung å løfte opp etterpå, borer vi heller to ganger 40 cm enn å gå opp til 60 cm i diameter på boret, forklarer brigadesjef Ståle Lindhardt i Oslo brann- og redningsetat.

Betongsaging har blitt benyttet noen steder i bygget hvor betongen er svært oppsprukket, men dette prøver de å unngå for å få minst mulig banking i den skjøre konstruksjonen.

Omfattende avstempling

Det er etter avstempling at det har blitt mulig å finne en mulighet til å komme ned til 1. etasje. Hele 2. og 3. etasje er avstemplet med 6-7 stemplingstårn og en rekke løse støtter.

Avstempling er gjort i samarbeid med ingeniør Steinar Trygstad fra Rambøll, med utgangspunkt i rapporten fra den byggetekniske gruppa.

Det er ekstra avstempling ved redningsmannskapenes inngangspunkter, og der hvor det har vært påvist omkomne personer i rasmassene.

Overvåker all bevegelse

Mens operasjonen pågår, overvåkes byggets stabilitet kontinuerlig. Dette er det teknisk etat i Ålesund kommune som har ansvar for.

– Når vi er inne i bygget oppretter de alt fra ett til tre målepunkter som de overvåker via en totalstasjon som vanligvis brukes til landmåling. Denne sveiper mellom punktene hele tiden, og registreres det minste avvik – om det så bare er snakk om 1 mm – så får jeg beskjed, sier brigadesjef Lindhardt.

Heldigvis har det ikke vært ytterligere bevegelse i bygget etter at redningsoperasjonen startet. Det gjenstår nå å finne én person i rasblokka. Selv om det faktum at 1. etasje er totalt ødelagt gjør operasjonen vanskeligere, har redningsmannskapene store forhåpninger om at den omkomne vil bli funnet en av de neste dagene.