OLF venter nå på resultatene av omfattende fremdriftstester, som et av de siste punktene på sjekklisten før Livbåtprosjektet avsluttes. (Bilde: Statoil)

Siste innspurt for livbåtprosjektet

Målet er at Livbåtprosjektet, som startet opp i 2005, skal avsluttes innen utgangen av året. Da skal en ny livbåtstandard være på plass, og samtlige livbåter på norsk sokkel skal være trygge og så grundig testet som mulig.

13.000 simuleringer

– Nå er fremdriftstesting hovedfokus. Der testes type for type grundig, noe som tar tid. I tillegg gjøres det flere tester på alle livbåttyper for å avklare hvor store G-krefter passasjeren kan bli utsatt for, sier informasjonssjef i OLF, Kjetil Hjertvik.

Marintek utfører datasimuleringene. Det gjøres nærmere 13.000 simuleringer med hver eneste livbåttype, for å få testet båtene i alle tenkelige vind- og bølgekondisjoner. Marinteks resultater sendes deretter til Memorial University of Newfoundland i Canada for tredjepartsverifisering. Derfor tar det tid før de endelige resultatene og rapportene er klare.

Også internasjonalt

Den nye livbåtstandarden er inne i sin avsluttende fase, med en intern høringsrunde hos de ulike selskapene, DNV og Petroleumstilsynet.

– Det gjenstår blant annet å finne en løsning på hvordan standarden skal stå i forhold til sjøfartsregelverket. Standarden blir en OLF-retningslinje, samtidig som DNV vil ha den som en internasjonal standard i sitt system. Vi jobber for å få den internasjonale så lik den norske som mulig. Kravene blir strengere på sokkelen, men samtidig er det enkelte punkter som kanskje må reguleres annerledes internasjonalt. Det er ulike krav og behov, og det er dette som finpusses nå, sier Hjertvik.

Alt arbeid med standarden skal etter planen avsluttes i begynnelsen av mars.