PRIS TIL SINTEF-FORSKER: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa overrakte i dag trafikksikkerhetsprisen "Ta vare på livet" til SINTEF-FORSKER Dagfinn Moe. I midten initiativtaker til prisen, Jan Egil Omdal. (Bilde: Truls Tunmo)

SINTEF-forsker fikk trafikksikkerhetspris

  • Bygg

Prisen er et initiativ fra trafikksikkerhetsorganisasjonen "Ta vare på livet" og daglig leder Jan Egil Omdal, som selv mistet datteren sin en en tragisk trafikkulykke.

Takket

FNs trafikksikkerhetstiår (2011-2020) setter fokus på ungdom og trafikksikkerhet, og samferdselsministeren takket Dagfinn Moe for forskerarbeidet han utfører for bedre trafikksikkerhet.

– Vi må få de risikosøkende førerne vekk fra trafikken så tidlig som mulig i kjørekarrieren deres. Det er en enorm tragedie for de som mister en av sine nærmeste i trafikkulykker, sa Kleppa.





Rusmidler

Hun la blant annet vekt på at bruk av rusmidler er en av årsakene til alvorlige ulykker.

– Vi vil innføre faste lave straffeutmålingsgrenser på alle rusmidler tilsvarende en promillegrense på alkohol på 0,2, fortsatte Kleppa.





Unge menn overrepresentert

Forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), Fridulv Sagberg, mener at restriktive tiltak er nødvendig for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken.

– På kort sikt er det nødvendig med mer politikontroll, mens det på lengre sikt er nødvendig med mer teknisk utstyr i bilene, eksempelvis alkolås, sa Sagberg.

Han ga et innblikk i sin forskning på “veitrafikkens verstinger”.

– Mer enn 20 prosent av de som innblandes i dødsulykker, er under 25 år gamle. De fleste er menn. Sterkt overrepresentert er menn i alderen 18-19 år, sa TØI-forskeren.





Global handlingsplan

Ifølge FN dør i dag 1,3 millioner mennesker i trafikkulykker hver eneste dag.

Trafikksikkerhetstiåret skal skape oppmerksomhet og dermed bidra til å stabilisere og deretter å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. FN har utarbeidet en global handlingsplan for dette. '





Dårlig samfunnsøkonomi

Trafikkulykker er verdens 10. hyppigste dødsårsak. Fortsetter dagens utvikling, vil trafikkulykker ifølge FN bli den femte hyppigste dødsårsaken.

I tillegg til sorg og lidelser, koster trafikkulykker enormt samfunnsøkonomisk. For de fleste land er kostnadene beregnet til 1-3 prosent av bruttonasjonalproduktet. For noen land utgjør kostnadene hele fem prosent, ifølge FN.