SAMHANDLING: Ulike aktører får ideene sine rett opp på veggen rundt seg. (Bilde: Jørn Kragh)

SimSam tryller fram ideene

  • Industri

Markis

  • Nettverksprosjekt for maritimt samarbeid mellom aktører i Sverige, Danmark og Norge
  • Høgskolen i Vestfold (HiVe) er norsk prosjektleder med SimSam som hovedoppgave
  • Deltakelse i diverse spennende maritime utviklingsprosjekter i Kattegat/Skagerak-området
  • 25 MNOK totalt og 9 MNOK som norsk ramme
  • HiVe skal lede det norske prosjektet sammen med Vestfold, Telemark og Agder fylkeskommuner, Maritimt forum og Oslo Maritime Nettverk
  • Utvikling av SimSam blir hovedsak i det norske bidraget

SimSam

  • 360 graders simulator
  • 4 meter høy og 11 meter diameter skjerm
  • Oppløsning på 14440 x 1200 piksler
  • Syv videoprojektorer som koordinerer eller separerer visualiseringer
  • Kan kobles opp mot eksterne, interaktive kommunikasjonsstasjoner ("noder") via internett

VESTFOLD: Prosjektdeltakere som tradisjonelt kan ha problemer med å forstå hverandre, får nå hjelp av forskere fra Høgskolen i Vestfold (HiVe). De har utviklet et nytt labkonsept de mener vil gjøre det enklere for ulike yrkesgrupper å formidle ideene sine.

I den nye forskningsparken ved HiVe har forskerne bygget en rund skjerm; fire meter høy og elleve meter i diameter.

Støttet av syv projektorer kan veggen vise én 360 graders projeksjon, eller syv atskilte områder. Et kontrollpanel på siden gjør det mulig å plassere ulike elementer, folks ideer, rett inn i 3D-modellen som vises på skjermen.

Forskerne kaller det en simulerings- og samhandlingslab; SimSam. Ved å kombinere tradisjonelle CAD-modeller med state-of-art spillteknologi jobber de med utvikling på mikrosekundet i en virtuell, fotorealistisk verden.

DETALJER: I påvente av en mer anvendbar multitouch-skjerm med pixel sens-teknologi, kombineres moderne og tradisjonelle prosjektverktøy.
DETALJER: I påvente av en mer anvendbar multitouch-skjerm med pixel sens-teknologi, kombineres moderne og tradisjonelle prosjektverktøy. Ragnhild Lunner

Uddevalla havn

Når Teknisk Ukeblad besøker høyskolen, har forberedelsene vært intense frem mot den første ordentlige gjennomkjøringen av det som i utgangspunktet er prosjekt for forskning på maritim innovasjon.

Et knippe prosjektdeltakere fra Uddevalla, deriblant politikere, byplanleggere, medie- og næringsaktører er på besøk for å teste ut konseptet. De skal idémyldre om utviklingsmulighetene for nye Uddevalla havn.

Jørn Kragh, som er prosjektleder, peker på utfordringene ved å kombinere hensynet til miljø og næringsliv, samtidig som folk fra ulike yrkesgrupper skal forstå hverandre.

– Deltakerne får ideene sine rett opp på veggen, med én gang, sier Kragh.

En av svenskene har nettopp lurt på hvordan et cruiseskip ville ta seg ut i havnen, og skipet hentes opp rett fra Google Warehouse. Hvordan ville cruiseskipet te seg under broen hvis vannstanden økte med to meter? Scenariet blir simulert.

Les også: Leker flygeledere og piloter

Maritim satsning

HiVe har de siste årene satset maritimt. SimSam-forskerne samarbeider med svenske og danske aktører. Samhandlingssimulatoren er koblet opp til noder og utveksler informasjon med seksjonene i de to samarbeidslandene. Prosjektet er støttet av EU-prosjektet Markis, som satser på maritim kompetanse og innovasjon.

– Målet er å utvikle en mer miljøvennlig skipsfart i Kattegat og Skagerak, forteller Kragh.

Selv om Markis-prosjektet er maritimt, er også andre miljøer interessert i simulatoren. Mikrotechmiljøet ved HiVe har meldt interesse for å teste SimSam fra et mikro-nanoperspektiv.

DOKTORGRADER: Snorre Hjelseth baserer sin doktorgrad om samhandling på professor Jan Capjons tidligere arbeider.
DOKTORGRADER: Snorre Hjelseth baserer sin doktorgrad om samhandling på professor Jan Capjons tidligere arbeider. Ragnhild Lunner

Kommunikasjonsbarrierer

– I et prosjektarbeid har folk ulik kompetanse og erfaring, og det kan være at noen ikke tør å si ifra når man ikke forstår. Det blir lett autoritære roller i et team, sier Snorre Hjelseth, doktorgradsstipendiat ved Institutt for maritim teknologi, drift og innovasjon. Ideen er at deltakerne lettere skal kunne forstå hverandres konkrete ideer når de ser dem bli implementert direkte inn i 3D-modellen.

Forskerne mener denne måten å jobbe på, særlig hvis man er i en veldig tidlig fase (såkalt fuzzy front end of innovation) kan spare prosjektet for både tid og ressurser.

– Snart kommer også touch-skjermbordet med pixel sense-teknologi på plass. Det håper vi vil gjøre interaksjonen mellom skjermen og objektet mer anvendbar, sier Hjelseth.

– Språket kan være en kommunikasjonsbarriere, fordi folk og yrker bruker ulike begreper. Vi kan i stedet lage virtuelle modeller som stimulerer sansene, sier professor Jan Capjon.

Les også: Verdensledende på fysikksimulering

Filosofien bak

Capjon har jobbet både som industridesigner og sivilingeniør. For noen år siden skrev han en doktoravhandling om kommunikasjon mellom ulike mennesker i innovasjonssituasjoner.

– Teknologistyrte prosesser og innovativ nyskapning bør ikke lenger bare styres av ingeniører. Det er komplekst og krever at man integrerer ideer på tvers av faggrensene, via visualisering og stimulering, mener han.

– Vi ønsker å få maritime og andre næringer mer radikale, og håper SimSam kan bidra til mer trøkk i bransjen, sier Capjon.

Sparer måneder med 3D-simulering