Sikrere sjøtransport

Det norske Veritas har testet sjokkdemperen ved surring av lastebiler på fartøy, og sammenlignet med andre lastsikringer. Surring med sjokkdemper har kommet desidert best ut, opplyser Olav Ruud i Gunnebo A/S.

Øket krav

Kravet til belastningsstyrken i surringer/lastsikringsutstyr er nylig økt til MSL 100 kN. Det betyr at de fleste kjettinger med 10 millimeters lenker på fartøyene må byttes til en større dimensjon. Ved å installere sjokkdemperen som en lenke i kjettingen, er det mulig å beholde eksisterende kjettinger og koblinger, samtidig som sikkerheten øker og de nye grenseverdiene blir tilfredsstilt.

Utstyret er patentert. Kjettingen legges omkring sjokkdemperen som ved sjøgang hindrer kjettingen fra å bli slakk.

Bak konstruksjonen står den norske utviklingsbedriften Safety Harbor AS med innovatøren Kurt Pedersen i spissen. Lanseringen skjer i nært samarbeid med Gunnebo Lifting.

– Sjokkdemperne er enkle å håndtere, noe som gjør det lettere for besetningen å følge reglene, sier markedssjef Urban Hedman i Gunnebo Lifting.

Kjettingene holder lengre

På grunn av at belastningstoppene elimineres, forlenges kjettingenes levetid og dermed reduseres kostnadene. Stort sett alle fartøy med transport av kjøretøy har nytte av produktet, og med ca 6 til 8 kjettinger for hvert kjøretøy blir antall lastsikringer over en million årlig på verdensbasis, sier han.