SIKRERE KJØRING: Mer teknologi som overvåker sikkerheten i bilen du kjører - og andre kjøretøy - kan redusere dødsulykkene sterkt. FOTO: TRYGG TRAFIKK/S.A.EIMHJELLEN (Bilde: TRYGG TRAFIKK/S.A.EIMHJELLEN)

Sikrere i bilen

  • samferdsel2

- De nye sikkerhetssystemene vil endre måten vi kjører på og føre til sikrere trafikk, sier forsker Gunnar D. Jenssen, Sintef Bygg og miljø.

Beregninger fra Sintef, Transportøkonomisk institutt og forskningsmiljøer i utlandet viser at teknologisystemer kan redusere dødsulykkene med 20-70 prosent.

Norge var først ute med påbud om bilbelte. Det har spart mange liv. En rekke enkle førerstøttesystemer brukes i dag, slik som ABS-bremser, antispinn, elektroniske stabiliseringssystemer og automatgir. Andre er under utprøving, blant annet systemer som overvåker om føreren er i ferd med å sovne.

I TU 39/2002 viste rådgiver Ann Karin Midtgaard til at Statens vegvesen som veibygger og veiholder må ta det overordnede ansvar for sikkerhet på veiene. Tidligere lå ansvaret for ulykker oftest på bilføreren.

EU-prosjekt

- Sintef er med i et EU-prosjekt som heter Stardust. Her prøver vi ut en del nye teknologier vi regner med vil få stor markedsandel de neste 10-15 årene, sier Jenssen. Et system vil automatisk holde riktig avstand til bilen foran og riktig hastighet. Men føreren bestemmer selv disse verdiene. Andre systemer sørger for at bilen holder seg i kjørebanen. Det vil hindre møteulykker og utforkjøringer.

En annen mulighet er automatisk fartstilpasning. Dette er et oppdragende system der gasspedalen blir tung når fartsgrensene overskrides. Systemet har kobling til et veikart over Norge med alle fartsgrensene lagt inn. En skjerm i bilen viser hva fartsgrensen til enhver tid er.

Føreren overstyrer alt med gass eller bremser. Men enkelte førere vil nok likevel kjenne seg som passasjer i egen bil når all elektronikken griper inn.

Jensen nevner at dagens systemer virker inn bare sekunder før en ulykke er i ferd med å skje. Nye systemer vil ikke bare virke operativt, men også taktisk og strategisk nivå. Ikke bare bilfabrikantene utvikler disse, men også telekomindustrien.

Marginene kan være små i trafikken. Derfor tas både aktive og passive systemer i bruk for å øke sikkerheten. Alkolås er på markedet. Ruslås er under utvikling. Den vil ta en spyttest før kjøringen starter og resultatet avgjør om det blir kjøretur eller ikke.

Jenssen mener at de dyre bilene normalt vil få sikkerhetssystemer først. Etter noen tids utprøving, vil de komme i flere merker.

- Det er viktig å få tilbakemeldinger fra brukerne. Yrkessjåførene er en viktig gruppe. Det er også nødvendig å finne ut hvordan forskjellig utstyr virker sammen, sier Gunnar D. Jenssen.