ARKIVNYHETER

Sikrer seg trekkraft

KRAFTIG RUGG: StatoilHydro har chartret inn DOFs avanserte ankerhåndteringsfartøy  fra første kvartal 2010. Skipet bygges av Aker Yards Aukra og overleveres ved årsskifte 2009-10.
KRAFTIG RUGG: StatoilHydro har chartret inn DOFs avanserte ankerhåndteringsfartøy fra første kvartal 2010. Skipet bygges av Aker Yards Aukra og overleveres ved årsskifte 2009-10. Bilde: Aker Yards
Anders J. Steensen
25. apr. 2008 - 13:39

Størst interesse er knyttet til et ennå ikke ferdigbygget skip av typen AH 04 CD, er bestilt av rederiet DOF og bygges ved Aker Yards Aukra. Skipet er av Aker Yards eget design. Overlevering skal være neste høst, og det skal brukes av StatoilHydro i en femårs periode med opsjon på tre ganger ett år.

– Vi er svært fornøyd med at mange rederier følger StatoilHydros satsing på økt sikkerhet for mannskapet om bord ved å legge vekt på ny teknologi, sier Morten Meinich, leder for maritime operasjoner i StatoilHydro.



Har ROV

Det nye fartøyet er 108 meter langt og 24 meter bredt og utstyrt med en 500-tonns vinsj. Det har også sitt eget fjernstyrte undervannsfartøy og er utstyrt med sikkerhetsutstyr som tilfredsstiller de høyeste kravene til ankerhåndteringsfartøyer.

Skipet som hittil ikke har fått tildelt et navn, blir en av verdens kraftigste ankerhåndteringsfartøyer, med en trekkraft på hele 340 tonn. Hovedmaskineriet er på 15,2 MW. Hvor 11,2 MW kan brukes gjennom gir og ut på propell. To tunneltrustere forut pluss en nedsenkbar truster, alle tre på 1,5 MW pluss to tunnel trustere akterut hver på 1,2 MW skal sørge for å kunne holde skipet i posisjon under operasjon.

Skipet er utstyrt med en moon pool, en åpning i bunnen på 7 x 7 meter for å senke ned forskjellige utstyr



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Bedre arbeidsforhold

– Fartøyet har topp moderne teknologi som ivaretar sikkerheten på dekk under ankerhåndteringsoperasjoner, inkludert en ”cargo rail manipulator” (mekanisk arm med klypegrep) som reduserer mengden av manuelt arbeid. Fartøyet har også hybridmotorløsninger og katalysatorer som reduserer utslippene av NO X og CO 2. Fartøyet har mange bruksområder, blant annet ankerhåndtering på dypt vann, fjernstyrte undervannsoperasjoner og forsyningsoppdrag, kommenterer Meinich.



To ekstra

De to andre ankerhåndteringsfartøyene som er leiet er Skandi Admiral fra DOF og det kombinerte ankerhåndterings- og servicefartøyet Island Vanguard fra Island Offshore. Alle fartøyer kan operere på de vanndyp som er på norsk sokkel. Disse skipene går inn i tjeneste umiddelbart.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.