KONTROLL: Kontroll på transporten, fra dør til dør, det er hva Grimstad-bedriften LogIT Systems lover sine kunder i transportbransjen. Fra venstre Karen Brit Valle, Dag Atle Nesheim og Rune Høiseth. (Bilde: Finn Halvorsen)
KONTROLL: Kontroll på transporten, fra dør til dør, det er hva Grimstad-bedriften LogIT Systems lover sine kunder i transportbransjen. Fra venstre Karen Brit Valle, Dag Atle Nesheim og Rune Høiseth. (Bilde: Finn Halvorsen)

Sikrer effektiv transportflyt

  • ikt

Selskapet ble etablert i Grimstad i 2000 av Jan Tore Pedersen med Andreas K.L. Ugland som majoritetsaksjonær.

Målgruppen var fra starten verdens shipping-miljø med produktet TCMS Sea (Transport Chain Management System). Etter hvert har de favnet hele transportkjeden med produktet D2D, med andre ord dør-til-dør.





EU-støtte

EU har som mål å øke bruken av multimodale transporter for å redusere presset på veinettet, hvor det har vært en dramatisk økning i trafikken de seneste årene. Resultatet er mer enn 40.000 trafikkdrepte hvert år og 7000 kilometer trafikkork hver dag på europeiske veier.

Dersom ikke noe blir gjort, vil tungtransporten på veiene øke med 50 prosent innen 2010. Derfor er det om å gjøre å utnytte havets motorveier, heter det i en rapport fra EU.

– Vårt utviklingsarbeid passer midt i blinken i dette bildet, og vi mottar forskningsmidler fra EU gjennom D2D-prosjektet, sier fungerende prosjektleder Karen Brit Valle hos LogIT. Selskapet mottar også forskningsmidler fra Norges forskningsråd, og Marintek og Sørlandets Teknologisenter er med på eiersiden.

– Excel er et utmerket verktøy for å holde oversikt over data for enkeltpersoner. Ved hjelp av TCMS, som er en Java-basert Internett-applikasjon, blir opplysningene tilgjengelige for alle som er definert som brukere av systemet 24 timer i døgnet, sier forretningsutvikler Dag Atle Nesheim. Det gir en komplett oversikt over hele transportkjeden. Alle data tastes inn i systemet kun en gang. Brukerne kan enkelt og greit finne ut hvor i verden forsendelsen befinner seg og når den kommer frem til bestemmelsesstedet. EUs krav til sporbarhet av matvarer fremmer også behovet for systemer av denne typen.

– Kanskje enda viktigere er at verktøyet gjør rederne i stand til å utnytte flåten bedre enn tidligere. Bare ved å sikre last til et skip bedre en eller to dager i året, er prisen for systeminstallasjonen dekket inn, sier prosjektleder Rune Høiseth.





Gjennombrudd

LogIT kan enda ikke vise til de store omsetningstall. Omsetningen var i fjor under to millioner kroner. Budsjettet for inneværende år er 12 millioner kroner.

– Økningen skyldes blant annet en femårs samarbeidsavtale med Ergo Group. Dette representerer et gjennombrudd for oss. De skal markedsføre systemet gjennom sine kanaler. Samarbeidet har allerede ført til en kontrakt med Posten, som ble vunnet i konkurranse med ledende internasjonale aktører. Det lover godt for fremtiden, sier Valle. LogIT har allerede navn som Iver Ships, Lauritzen Cool Logistics og Wallenius Wilhelmsen Lines på kundelisten.

– Men den potensielle kundelisten, som også omfatter veitransport, teller tusenvis av navn bare i Europa. Potensialet for vekst er kjempestort. Vi har en langt prosjektliste å gå løs på, og er i ferd med å ansette en markedsdirektør. Vi kommer trolig også til å ansette et par nye programmerere i løpet av høsten i tillegg til de åtte vi har i dag, sier Valle.