SAMFERDSEL

Sikrer Bergen mot terror

Camilla Aadland
7. juni 2005 - 12:35
Vis mer

– Alternativet hadde vært at det ble slutt på internasjonal skipsfart i havnen, sier sikkerhetssjef Alf Halsen ved Bergen og Omland havnevesen.

Gjerdene er kommet som en del av ISPS-kravene fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO. Disse ble klubbet gjennom på rekordtid etter terrorhendelsene 11. september 2001, og omfatter havner og anlegg med internasjonal trafikk.

– Regelverket skal hindre at skip skal frakte våpen eller terrorister, eller at skip skal bli brukt som våpen i seg selv, forklarer Halsen. Alle passasjerskip i internasjonal fart, lasteskip over 500 GT, flyttbare boreinnretninger og havneanlegg som betjener slik trafikk, er omfattet av ISPS-regelverket.



Stopper ikke terrorister

Tiltakene innebærer gjerder, cirka 40 overvåkningskameraer og døgnbemannede porter ved de to havneterminalene Skolten og Dokken.

– Vi var nødt til å gjøre dette for å beholde internasjonal skipsfart i Bergen, sier sikkerhetssjefen. Havnevesenet definerer hele havneområdene som ISPS-områder.

– Det ville blitt håpløse arbeidsforhold om vi skulle hatt ulike fysiske barrierer inne på området, forklarer Halsen. Nå må de som skal inn på området identifisere seg og få bekreftet at de har et ærend der. Alle som har fast virke på havnen må ha eget ID-kort. Inne på havnen må ID-kortet være synlig hele tiden.

– Ingen besøkende skal gå på kaien uten å bli eskortert, sier Halsen. Havnevesenets plan ble godkjent i juni i fjor, og vil trolig bli verifisert av Kystdirektoratet omtrent ett år etter.

Halsen tror ikke at et smijernsgjerde alene vil stoppe en terrorist. – Men vi vil få mer oversikt over aktivitetene på området, og vil se om det er uønskede ting som skjer.



25 millioner kroner

ISPS-systemet opererer med tre beredskapsnivåer, der det nederste tilsvarer normalaktivitet i havnen og det øverste er rettet mot en konkret hendelse, for eksempel en bombetrussel.

Bergen har brukt mest på terrorsikring så langt, med sine 25 millioner kroner. På andreplass kommer trolig Trondheim med 11 millioner kroner.

– Vi hadde helt åpne havneområder, og måtte begynne fra bunnen. I tillegg ligger områdene midt i byen, dermed hadde politikere og byantikvaren sitt å si. Nå har vi fått gjerder som imøtekommer kravet til estetikk, og det førte til en dyrere løsning. Dette er også et stort prosjekt, geografisk sett, forklarer Halsen.

Finansieringen må havnene selv stå for. I Bergen er dette løst med å ta ta 360 kroner pr. lastefartøy som ankommer havnen, og 3,50 kroner pr. passasjer som kommer med båt.

– Det blir dyrere å reise og å sende gods, en liknende løsning som luftfarten, sier sikkerhetssjefen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.