Sikkerhet prioriteres

  • offshore

Den 17. mars vil det være klart om den planlagt strategien for å snu MS Rocknes er riktig.

Frem til da må det gjennomføres en rekke beregninger for å sjekke om skroget tåler belastningene fra vaierne som skal dra og løfte skipet rundt.

- Opprinnelige planer var å snu skipet 22 mars, men vi regner med at det tar lengre tid å få bekreftet at snuoperasjonen lar seg gjennomføre på en sikker måte. Vi må for en hver pris unngå flere tragiske ulykker, sier informasjonsansvarlig Per Inge Hjertaker i Jebsen Management.

Etter at skipet er snudd skal politiet gjennomsøke skipet for å se om de to som ennå ikke er funnet, fortsatt befinner seg i skroget. Deretter vil skipet gjennomgås for å vurdere dets videre skjebne. - Vi vet ikke noe om omfanget av skadene. Først etter at de er kartlagt, vil det være mulig å si om skipet skal settes i stand og i drift.

Det er ennå ikke fremkommet resultater fra skipets datautrustning som kan bidra til at den uforståelige kantringen kan oppklares. Hjertaker regner med at rederiet får beskjed så snart politiet har fått resultatene fra IBAS på Kongsvinger, som skal redde datainnholdet på diskene. Når disse er klar bør alle opplysninger om kurs, fart og stabilitet være klare.

MS Rocknes var chartret til å utbedre rørledningstraseen for gassrøret til Storbritannia fra Ormen Lange. Nederlandske van Oord som har denne kontrakten med Norsk Hydro arbeider med å finne alternativ tonnasje for dette arbeidet.