Sikker veitransport

  • forum

Det gjelder enten snøen faller i et av de mange typiske vinterlandene eller på geografiske steder hvor det slettes ikke forventes snø og isdannelse. I tillegg oppstår det betydelige trafikkproblemer. At trafikkaos oppstår under snøfall på Tenerife, er forståelig, men at så mange problemer oppstår på typisk norsk vinterføre, er unødvendig.

At bilene skrenser og kommer ut av kontroll, skjer som regel på grunn av en eller flere av følgende hovedårsaker:

- Kjørehastigheten er for stor i forhold til veibanens helling og adhesjon mellom hjul og underlag.

- Føreren er for uoppmerksom eller ikke trenet for å takle en uventet trafikksituasjon.

- Veivedlikeholdet er ikke som forventet av de uforberedte trafikantene

- Mange kjøretøyer er ikke konstruert med tanke på vinterførets utfordringer.

I TU 0505 tok Tore Holmboe Wiik i denne sammenheng opp mitt tidligere innlegg om ”Busser på avveie?” Ut fra egen erfaring som sjåfør ga han svar på mitt spørsmål om dagens busser er hensiktsmessig bygget for norske forhold. Hans konklusjon var at busser med hekkmotor normalt ikke er optimale for typisk norsk vinterføre. Den samme erfaring har mange bussjåfører gjort.

Tore Holmboe Wiik tok også opp interessant problematikk omkring adhesjonsvekt og om automatiske systemer kan bidra til å oppnå stabilitet. Stadig flere kjøretøyer utstyres med elektronisk styrte kontrollsystemer for å unngå glidning under bremsing, spinning under igangkjøring og skrensing med rotasjon. Det er imidlertid et stort tankekors at dette bidrar til at enda flere utrente sjåfører forårsaker alvorlige trafikkuhell fordi hastigheten uansett blir for høy til at de automatiske systemene kan forhindre at uhell skjer.

Nå er det likevel ikke slik at alle busser og andre typer biler med hekkmontert motor er ubrukelige på glatt vinterføre. Å takle glatte kjøreforhold avhenger først og fremst av konstruktørens oppfinnsomhet når det gjelder tyngdepunktplassering, fjæring, dempere og andre mulige tekniske tiltak. I tillegg bestemmes mye av kjøretøyets eiere som avgjør valg av dekk, kjettingbruk, strøinnretninger, preventivt vedlikehold og sjåførenes treningsmuligheter.

Alle med rett til å drive kommersiell transport må pålegges å ha et internkontrollsystem som kan kartlegge risiko for uønskede hendelser. De må etablere rutiner for både å redusere sannsynlighet for at ulykker inntreffer og eventuelle konsekvenser de måtte medføre . Nok en gang vil jeg benytte anledningen til å anbefale Marvin Rausands utmerkede bok ”Risikoanlyse” som er utgitt ved Sintef og TapirForlag.

Håkon Libak