Sikker mot ras

  • arkivnyheter

Det andre byggetrinnet av Rotsethorntunnelen på riksveg 651 mellom Greifsneset og Løvikneset i Austefjorden er nå åpnet og vil gi folk i Austefjorden og Hjørundfjorden en tryggere bilveg.

Vegen er primært en skole og arbeidsveg, men er også et alternativ for de som vil reise sør- og østover fra Volda.

Den gamle vegen var stadig utsatt for små og store ras og var regnet som svært usikker. Det var til og med bygget et lite provisorisk fergeleie som kunne tas i bruk hvis vegen skulle bli stengt på grunn av ras.

Risikoen gjorde at skolebussen med eskortebil tok i bruk den uferdige tunnelen allerede fra januar for å unngå den gamle rasfarlige vegen. Beslutningen om å bygge Rotsethorntunnelen var derfor primært et tiltak for rassikring. Tunneltraseen er ikke særlig lengre enn den utsatte vegstrekningen den erstatter.

Finansproblemer

Det første byggetrinnet på tunnelen på nesten to kilometer, sto ferdig allerede i 1999 og kostet 115 millioner kroner. Den ble avsluttet med en avkjøring til Greifsneset, som de to gårdene og noen hytter sikkert satte stor pris på.

Mangel på penger gjorde at starten på det andre byggetrinnet ikke kom i gang før i desember 2002, men da tok det bare ni måneder før det var gjennomslag i den 2032 meter lange tunnelstrekningen. Dette byggetrinnet klarte seg med 112 millioner kroner som var åtte millioner mindre enn budsjettert.

Økonomiansvarlig i prosjektet, Per Bjørn Gjeldsten i Statens Vegvesen, peker på at det var sterke lokale interesser som grep inn for å få sluttført Rotsethorntunnelen. Volda og Ørsta kommune forskutterte 25 millioner kroner og fylkeskommunen Møre og Romsdal fylke sto for 50 millioner.

Sprengningen av den 8,5 meter brede tunnelen har ikke møtt særlige problemer i de gode gneisbergartene langs traseen. En svakhetssone på 20 meter ble utstyrt med armerte buer og påført et tykt lag sprøytebetong, forteller byggeleder i Statens veivesen, Lars Brautehaug. All sprengmassen fra tunnelarbeidene er fraktet videre til Mestas asfaltverk og har fått et nytt liv som veidekke.

I fremtiden, med utbygging av Kvivsvegen, kan den nye Rotsethorntunnelen bli en del av E39 som er kyststamvegen mellom Ålesund og Bergen

Sikring

Den nye tunnelen har telefonnisjer for hver 500 meter og et brannslukkingsapparat for hver 250 meter. Hvis et av apparatene tas ned fra festet, starter viftene og blåser røykgassene i retning bort fra Volda. Samtidig går alarmen hos brannvesenet. Hvis en brann skulle oppstå, vil brannvesenet som rykker ut fra Volda få en mye enklere jobb når de ikke hindres av røykgasser.

Hele tunnelstrekningen er utstyrt med autovern av den såkalte New Jersey typen for å beskytte trafikken. Det gjør at det er mye enklere å minimere skadene hvis en bil mister styringen enn om den treffer tunnelveggen.

Tunnelen har fått en ny kraftig belysning med 250 watts hvite lamper hver 18. meter. Samtidig er også belysningen i det første byggetrinnet modernisert til den nye belysningstypen.