Per O Dyb, adm. dir. Siemens (Bilde: Knut Strøm)

Sikker i Siemens' sak

  • Arbeidsliv

PER OTTO DYB inntar sjefsstolen i norske Siemens AS 1. april.

Med erfaring fra handel i USA, toppjobb hos konkurrenten ABB samt fem år "i lære" i Siemens-systemet, er den tidligere NTH-studenten godt forberedt til å overta ansvaret for rundt 2000 ansatte og en omsetning på 3,4 milliarder kroner.

Det er en bedrift med lange tradisjoner og konservative holdninger han overtar. Selv om Dyb er sterkt i mot kvotering av kvinner til lederstillinger, innrømmer han at han gjerne skulle hatt flere kvinner i topp-posisjoner:

- Vi er uten tvil en veldig teknisk og mannsdominert organisasjon. Noen av jobbene har nærmest gått i arv fra far til sønn. Utskiftingene i staben har vært relativt få, og det preger også organisasjonen med hensyn til kvinneandelen.

Å få flere kvinner i toppstillinger tar tid dersom man ikke aktivt gjør noe. Dyb lover at han som sjef vil sette problemstillingen på agendaen.

Selv har han kunnet konsentrere seg om karrieren uten å måtte konkurrere med kona som har tatt fullt ansvar på hjemmebanen. 16 ganger har han flyttet familien på grunn av egen karriere.

Og det har han gjort uten dårlig samvittighet: - De siste flyttingene var klart vanskeligere enn da barna var små. Nå er de 23, 20 og 10 år. Vår eldste datter har flyttet tilbake til USA for å studere.

NÅ GLEDER DEN utflytta kristiansunderen seg til å ta fatt på jobben i Siemens. Litt spent er han også: - Jeg regner med at det blir litt mer personfokusering på toppsjefen enn jeg har vært vant til tidligere. Det har både sine positive og negative sider. Jeg gleder meg til å trekke Siemens inn i en spennende tid, hvor vi i Norge har mye å bidra med.

Dyb ser heller ingen problemer med å ha tidligere direktør Hans Lødrup som styreleder. Å rapportere til Lødrup er han vant til, både som del av ledergruppen i Siemens og fra tiden da han jobbet i Tandberg-systemet.

Dyb regner med å tilbringe en god del tid hos eierne i Tyskland etter hvert: - Eierne er viktige premissgivere. De må pleies. Styrken til Siemens som konsern er jo nettopp at vi har strategier som spenner over hele markedet på tvers av landegrensene. Det styrker også Norges posisjon. Vi må hente synergiene og det krever tett samarbeid med de andre Siemens-bedriftene slik at vi kan utnytte vårt konkurransefortrinn.

Mens helsemarkedet er et typisk nasjonalt marked hvor vi må jobbe mer på egne premisser, har vi et utstrakt samarbeid i Skandinavia på andre områder. Siemens-familien i Sverige, Danmark og Norge jobber sammen for å forbedre konsernets posisjon i Skandinavia.

Tverrfaglighet og utenlandserfaring er nettopp de to tingene Dyb selv fremhver som sine viktigste fortrinn som leder:

- DET VIKTIGSTE KARRIEREVALGET jeg gjorde var å reise utenlands for å få nye impulser. Der ble jeg kastet ut på dypt vann og måtte prestere noe i en annen kultur nesten uten å kunne språket. Jeg lærte fort at andre tenker forskjellig fra deg selv - på alle plan. Det handler om å være forberedt på endringer, lære nye ting, tilpasse seg endringer og behandle alle med respekt. Det tror jeg er lettere hvis man har vært ute.

De 12 første årene av karrieren tilbrakte Dyb i IT-bransjen. Det andre viktige karrieremessige valget han gjorde var å hoppe av den bransjen og gå inn i en ren industribedrift på Bryne.

- Der ble jeg eksponert for en helt annen virkelighet. Fra et pulserende liv med helt andre premisser og mye mer uforutsigbar hverdag, kom jeg til ABB på Bryne og automatiseringsbransjen.

Det var imidlertid jordskjelvet i California i 1994 samt et sterkt ønske fra kona om å dra hjem, som førte familien tilbake til tryggheten i Norge. I ABB møtte Dyb et profesjonelt apparat og han fikk en lederkompetanse Siemens vil nyte godt av.

Etter 16 flyttinger har man lett for å bli rotløs. Nå er hytta familien har eid de siste fem årene basen. Der går han på ski og der samler han nye krefter.

Hans mål er å skape en bedrift som ansatte føler er stimulerende og som gir dem mulighet til å vokse. - Vi må ha det gøy på jobben, alle sammen, understreker Dyb. Årene i USA har satt sine spor!

Selv om mye av døgnets timer går med til jobb, hører han på musikk to-tre timer hver dag. Enten i bil eller hjemme. Det går mye i 70-80-talls musikk og Dire Strait og Van Morrison er blant favorittene. Opera liker han også, og det er jo bra, ettersom Siemens er en av hovedsponsorene til operaen og representasjon sikkert blir en viktig del av sjefsjobben.

- Jeg kommer jo fra operabyen Kristiansund, understreker "gadget-freaken ", som har et skap hjemme fullt av ubrukelige ting. Jeg kjøper nye ting som ofte viser seg er helt ubrukelig, innrømmer Dyb guttaktig entusiastisk. Men i-Poden bruker han jevnlig, og der har han plass til hele platesamlingen på ett sted.

SEILBÅTEN BLE SOLGT etter sterk oppfordring fra kona. Nå ferdes han på sjøen ved hjelp av motor. Dyb syns vi er priviligerte som kan bo i Norge. Kanskje har vi det litt for trygt og godt. Han mener det er kriser og problemer som viser hvor god man egentlig er. Det skiller de gode fra de dårlige.

- Siemens sin styrke er at vi jobber mye for å løse utfordringer på en fornuftig måte. Hvordan vi ordnet opp i problemene med NSBs lokomotiver, viste det. Vi fikk jo tross alt fornyet tillit i markedet for rullende materiell da vi vant kontrakten om nye T-banevogner i Oslo.

De neste tre årene vil han jobbe hardt for å styrke selskapets resultat og markedsposisjon: - Vi må bli mer markedsorienterte og følge opp kundene på en tettere måte. Målet er å løse problemene ute hos kundene. Det er også vår styrke.

I dag er Dyb glad for at IKT-virksomheten ikke ble solgt da markedet var på sitt verste: - Vi ser tydelig hvor viktig det er å ha breddekompetanse. Nå kan vi utnytte ressursene på tvers av divisjoner og bli mer kostnadseffektive. I dag er det faktisk flere programvareutviklere ansatt i Siemens-systemet enn i programvaregiganten Microsoft.

Han tror utfordringene framover blir å kommunisere nettopp bredden ut i markedet, bli flinkere i forbrukermarkedet og få sving på industrisiden.

Dyb har ingen store planer om nyansettelser, men tror veksten vil komme ved oppkjøp. Hva eller på hvilke områder vil han foreløpig ikke si noe om.

Vi føler vi har et særdeles godt rykte innen tekniske fag, men vi må jobbe mer for å rekruttere markedsførere.

Fra å være en ren produksjonsbedrift beveger oss stadig mer i retning av å bli et engineerings-, salgs- og markedsføringsselskap. I dag har vi kun èn sammenstillingsbedrift igjen i Norge.