IKT

Sikker i alle kanaler

Odd R. Valmot
26. aug. 2003 - 08:00

Nettbrukere etterlyser garantert trygge måter å betale. Nye løsninger tilpasss brukerne.

- Det er to hovedinnvendinger mange har mot å handle og kommunisere på åpne nett, sier adm. direktør Gunnar Lindstøl i Buypass.

- For det første er det vanskelig å være helt sikker på identiteten til dem man kommuniserer med, selv om det finnes rettsavgjørelser på at e-post kan fremlegges som bevis. For det andre stoler ikke brukerne helt på nettet når de skal betale. De færreste liker å taste kredittkortnummeret inn på en nettside. Det har gjort nettet til en kjøpskanal, mens betalingen ofte foregår på annen måte.

Lottomillioner

Posten og Norsk Tipping benytter smartkortet som plattform til løsninger for identifikasjon og betaling i åpne nett. De samarbeider i det felleseide selskapet Buypass.

Norsk Tipping så tidlig mulighetene og truslene som kom med internett, mobiltelefoner og andre kanaler. Med enklere tilgang ville det bli lettere å spille, men også enklere for utenlandske konkurrenter å vinne innpass i det norske markedet.

De trengte teknologi som effektivt identifiserte spillerne på nettet. Det kunne ikke være noen tvil når en lottokupong til 30 kroner forvandlet seg til mange millioner. Samtidig måtte de forvisse seg om at spillerne var over 18 år.

Norsk Tipping har en imponerende kundegruppe. 85 prosent av alle nordmenn over 18 år, det vil si 2,1 millioner av oss er registrerte brukere. Norsk Tipping utsteder like mange magnetstripekort årlig, men i fjor startet overgangen til smartkort.

Posten har en 350 år lang tradisjon i å være en betrodd tredjepart. Med færre papirforsendelser hadde selskapet et behov for å fortsette utviklingen inn i en elektronisk tidsalder.

Flere sertifikater

Norge har i dag to offentlige sertifikatutstedere. Bankene satser på bankID, mens Posten og Telenor samarbeider om ZebSign. På grunn av konkurransen og eierstrukturen går det antagelig også mot to korttyper i Norge: kortet fra Buypass og det fremtidige smartkortbaserte bankkortet.

- Det er ikke noe teknologisk problem å koble seg til bankenes sertifikattjeneste. Det er bare snakk om politisk vilje, sier Lindstøl. Han mener det vil være svært lett å fase inn bankID når den standarden er ferdig. Buypass ønsker en åpen PKI-struktur (elektronisk legitimasjon og signatur) som kan brukes over alt der det trengs identifikasjon og høy sikkerhet. Konkurransen bør foregå på tjenestesiden og ikke låses inne i proprietære standarder.

Digital byggesøknad

Landets lottospillere er Buypass' største brukergruppe, men selskapets smartkort benyttes på mange andre områder. Kjøper du billetter på nettet fra Billettservice, kan du betale med kortet. I AltInn-prosjektet, et samarbeid om elektronisk innrapportering av data mellom Brønnøysundregistret, Skattedirektoratet og Statistisk sentralbyrå, skal kortet brukes for å sikre dataoverføringer.

Oppdal kommune er allerede i gang med Buypass' smartkort. Som pilotkommune for regjeringens e-forvaltningsprosjekt. Innbyggerne skal bruke kortet til å legitimere seg overfor kommunen samt signere og sende inn dokumenter elektronisk. De kan levere byggesøknader, søke barnehageplass og kommunisere en lang rekke dokumenttyper direkte over nettet til kommunen. Til høsten vil de også kunne stemme uten å røre seg fra PC-en.

- Teknologi som kan tilby identifikasjon, sikkerhet, og betaling over åpne nett kommer til å revolusjonere svært mange prosesser i samfunnet, sier Lindstøl. Rikstrygdeverket er allerede i gang med å koble opp alle de 20.000 norske fastlegene. Snart vil 3,5 millioner sykemeldinger og helseattester som krever svært høy datasikkerhet, formidles årlig med denne teknologien.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.