(Bilde: Seavn Marine)
(Bilde: Sevan Marine)
(Bilde: Ruud van Leeuwen)
(Bilde: Sevan Marine)
(Bilde: Anders J. Steensen)
Sevan Marine sin løsning for plattform til Goliat. (Bilde: Sevan Marine)
(Bilde: Sevan Marine)
(Bilde: Sevan Marine)
(Bilde: Anders J. Steensen)
(Bilde: Sevan Marine)

Sevans sylindersuksess

  • ons

For sju år siden etablerte Arne Smedal Sevan Marine. Skepsisen til hans idé om en sylindrisk flyter for produksjon av olje og gass var stor. Selv var han overbevist om at dette ville være en god løsning. Hele konseptet var å bygge en sylindrisk plattform som er klassifisert som skip, med et dekk som kan brukes til forskjellige formål. Enhetene skulle eies og drives av Sevan, men leies ut til de som måtte ha behov for å bruke plattformene.

Sevan Marine satset stort og vant. Lenge før det var klart om de hadde fått kunder som ville bruke innretningene, så var allerede fire sylinderformende enheter bestilt. Byggearbeidene var kommet godt i gang da Petrobras som første kunde bestilte en Sevan 300 produksjonsplattform. De ønsket å bruke en Sevan-enhet på Piranema – feltet utenfor Brasil.



Tåler vind fra alle himmelretninger

Fordelene med Sevans sylindriske flyter er flere. Den kan ligge i ro og behøver ikke å snus mot vind og bølgeretningene når det blåser. Det italienske oljeselskapet Eni har satt et eget navn på en slik konstruksjon, geostasjonær plattform.

Selve konstruksjonen er enkel, men samtidig meget stiv og stabil, slik at den har ingen punkter med store belastninger som ifører til utmattelse.

Skroget er stort og kan ta store dekklaster. Det har alltid dobbelt skrog. Hulrommet mellom ytre og indre skall brukes til ballastvann. Alle rørføringer til lagertanker og ballasttanker er gjort i senter av skroget. Det er ingen rør som føres gjennom lagertanker for olje.

Stigerørene kan enten føres opp til en stigerørsplattform på utsiden av dekk og skrog, eller de kan dras gjennom rørføringer i ballasttankene. Da vil stigerørene ligge helt beskyttet for vær og vind.





Opp og ned

Det er enkelt å øke størrelsen på enheten i og med at volumet øker med kvadratet av radiusen. Skroget er fleksibelt slik at det kan brukes for mange formål, enten det er som FPSO, boreplattform, for hotell og servicevirksomhet, eller andre prosessanlegg for å utnytte energiressursene i havbunnen.

Smedal har selv framhevet at det største fordelen er bevegelsene i sjøen. Modellforsøk har vist at det nesten ikke er horisontale bevegelser, den vil heller ikke slingre, men beveger seg kun vertikalt i bølger.

Årsaken er at nederst på skroget er det en patentert kant som demper bevegelsene i sjøen



Blant de store

Ingen aksjer i FPSO-markedet steg så mye som Sevan Marine i 2007 ifølge en undersøkelse gjort av Pareto.

– Slik vi ser det kan Sevan Marine nå regnes som en av de store uavhengige selskapene i FPSO-markedet, sier Rune Juliussen i Pareto.

Han mener at selskapet utvikling kan gjenspeiles i aksjekursen som har gått fra ni kroner til nå et sted mellom 65 og 70 kroner.

– Det viser at også små selskaper kan lykkes, sier Juliussen.



Sju klare

Hittil har Sevan fått kontrakt for å leie ut fire FPSO-er, alle av typen Sevan 300. Det er Sevan Piranema til Petrobras, Sevan Hummingbird til Venture Production Ltd på Chestnut-feltet i britisk sektor, Sevan Voyageur til North Sea Production Ltd, også til britisk sektor. Den siste er ennå ikke døpt, men er leid ut til Venture Production Ltd for en periode på fem - ti år.

Videre har Sevan leid ut tre borerigger, Sevan Driller.

To til Petrobras som skal bruke boreinnretningene på dypt vann utenfor Brasil, og en til et indisk oljeselskap, ONGC. Opprinnelig skulle den første av boreriggene til Petrobras brukes i Mexicogolfen, men den er nå blitt flyttet til Brasil for å gjøre avgrensningsboringer i det mange tror kan bli det største oljefunnet på mange tiår, Tupi.

Enkelte mener at feltet inneholder mellom 8 og 13 milliarder fat olje, hvilket tilsvarer hele den norske oljereserven.



Uten assistanse

Boreinnretningen ser også ut til å ha suksess.

– I stedet for rørarrangement midt i skroget, har vi en stor åpning fra dekket og ned til bunnen. Her går borestrengen gjennom og det er god plass til å installere utstyr for å kompensere for bølgebevegelsene. Fordel er at vi med Sevan Driller kan ta store dekkslaster. Dessuten er borestrengen hele tiden beskyttet mot sjø slik at den ikke utsettes for de samme belastningene som på en halvt nedsenkbar rigg, forklarer markedssjef Fredrik Major.

På grunn av det store skroget og stort dekksareal, kan Sevan Driller operere lenge uten støttefartøy.

Alle rør kan lagres om bord, likeså eventuell prøveproduksjon, samt store mengder kjemikalier og andre tilsetninger som er nødvending for å kunne gjennomføre komplekse boreoperasjoner langt til havs. Det betyr enklere logistikk og lavere kostnader ved en boreoperasjon.



Mulig Goliat-løsing

Et stort internasjonalt oljeselskap som har fattet interesse for Sevans konstruksjon er Eni. Sevans konstruksjon er en av to mulige løsninger for Goliat-utbyggingen nordvest for Hammerfest.

Konkurrenten er Aker Solutions med en sirkulær flyter i betong som er etter samme prinsipp som Sevans stålkonstruksjon.

Eni legger vekt på lokalt innhold, og siden store deler av Sevans utrustning lages i Norge, har selskapet store muligheter til å kunne vinne kontrakten med Eni. Det avgjøres i høst etter at Sevan og Aker hver for seg har gjennomført et oppdrag for å finne den mest optimale utbyggingsløsningen for Goliat-feltet.

Det som kan tale imot Sevan er at deres konsept med å leie ut plattformen ikke tilfredsstiller Eni, som ønsker å kjøpe hele installasjonen. Årsaken er at de ser på utvinningen i et lengre perspektiv og regner med drift i mer enn 15 år.



Egen prosesskompetanse

For å styrke posisjonen og være uavhengige av eksterne konsulenter for prosessanleggene på sine flytere, har Sevan Marine et datterselskap, Kanfa, som er prosesspesialister. Kanfa utfører oppdrag for Sevan og for andre selskaper som et fritt og selvstendig engineeringsselskap.

Nylig ble virksomheten utvidet ved at de overtok Aragaon, som hadde sitt utspring fra Aibel og Vetco som gassbehandlingsspesialister. Med Kanfa Aragon har Sevan Marine tilgang på prosess, sikkerhet og gassbehandlingsekspertise.

Når det gjelder stål– og rørkonstruksjoner for dekksutrustningen har Sevan og Kanfa et nært samarbeid med NLI-gruppen både når det gjelder engineering og fabrikasjon. Rørsystemene sentralt i plattformene er for det meste produsert hos Nymo i Grimstad, mens forankrings– og lastesystemer er utført av Scana Industrier.

Hittil har utrustningen blitt gjennomført ved Keppel Verolme i Rotterdam, men kan utføres ved andre verft med erfaring fra offshorekonstruksjoner.



Bedre enn ventet

Den hittil eneste operatøren som har erfaring med Sevans sylinder er Petrobras, som mener at Sevan Piranema er en kjempesuksess. – Erfaringen er meget god. plattformen er enda roligere i sjøen enn det vi modellforsøkene viste.

Prosessanlegget og lastesystemet fungerer meget godt, forteller Sérgio Fonseca da Silva ved Servicekontoret for Piranema – prosjektet i Brasil.

Petrobras er verdens største operatør av flytende produksjonsanlegg på dypt vann og har lang erfaring med denne typen anlegg. de er svært godt fornøyd, siden Piranameplattformen er med driftssikker med en oppetid på er enn 99 prosent.

– Vi har et ankepunkt og der er rørarrangementet i senter av plattformen. Det er for trangt og vanskelig å vedlikeholde, sier Fonseca da Silva.