Om noen år skal de store anleggsmaskinene til Caterpillar ha HCCI-dieselmotorer under panseret.
Om noen år skal de store anleggsmaskinene til Caterpillar ha HCCI-dieselmotorer under panseret.

Setter fart på lavutslippsmotor

  • Motor

Mange av verdens motorprodusenter jobber på spreng for å komme i mål med motorer basert på HCCI-teknologien som fungerer i praktisk bruk.

Nå satser britene på å bli først. De hjelper en amerikansk motorprodusent, kjent for å drive tunge maskiner.

Caterpillar og universiteter

Med tung statlig støtte går nå motorgiganten Caterpillar sammen med landets fremste motoreksperter fra universitetene Cambridge, City, Loughborough og Sussex.

Samarbeidet skal etter planen lede fram til HCCI-dieselmotorer beregnet på større anleggsmaskiner og aggregater.

– Storbritannia har en stolt historie når det gjelder vitenskap og teknologiske nyvinninger. Ved å jobbe sammen med industrien for å utvikle framtidsrettede produkter, skal vi opprettholde vår globale, økonomiske lederposisjon. I tillegg har dette et enormt potensial til å hjelpe til i klimautfordringene, sier vitenskap- og teknologiminister Malcolm Wicks, ifølge London Press Service.

x

Null NO

Med denne teknologien vil dieselmotorene ha tilnærmet null NO x- og partikkelutslipp. Dette, kombinert med høy virkningsgrad og lavt drivstofforbruk, utgjør de soleklare gevinstene. Derfor betraktes HCCI-motoren av mange som framtidens forbrenningsmotor.

HCCI er en forkortelse for Homogeneous Charge Compression Ignition. Med andre ord at eksplosjonene skjer etter hard kompresjon av drivstoff/luft-blandingen. Drivstoffet fordeles som tåke i forbrenningskammeret og brenner på lav temperatur.

Noe av prinsippet benyttes allerede i dag i dieselmotorer med common rail-innsprøytning.

Hittil er det imidlertid ingen som har klart å konstruere en HCCI-motor som fungerer optimalt utenfor laboratoriet. Noe av problemet er blant annet å kontrollere selvantennelsen.