360 GRADER: Ingen skorstein gjennom brua på Rem Hrist. Dermed får kapteinen fri sikt i alle retninger. (Bilde: Ulstein/Fuglefjellet - Arild Solberg)

Ser til alle kanter

  • Industri

Rem Hrist om Rem Mist

  • Design: PX105 med X-bow
  • Verft: Ulstein Verft
  • Lengde: 88 meter
  • Bredde: 19 meter
  • Dypgang: 6,6 meter
  • Dødvekt: 4258 tonn
  • Dekksareal: 916 m²
  • Maks fart: 15,4 knop
  • Lugarplass: 24 personer
  • Bygget med DNVs Clean Design-klasse
  • Stor kapasitet for oljeoppsamling
  • Redningskapasitet for 250 personer
  • Rederi: Remøy Shipping

Det går ikke noen eksosrør gjennom overbygget på Rem Hrist. Dermed kan kaptein Nygjerde snurre rundt i kapteinsstolen og ha full visuell kontroll i alle retninger.

En ny eksosløsning på forsyningsskipet Rem Hrist og søsterskipet Rem Mist sørger for at eksosen føres ut i skutesida rett over vannlinja.

Søsterskip

Rem Hrist er bygget med Ulstein PX105 design ved Ulstein Verft. Rem Shipping overtok skipet denne uka. Søsterskipet Rem Mist skal overtas litt seinere til våren.

Eksossystemet er levert av Mecmar, som er svært stolt over å ha vært med på å lever det første skipet av denne type uten eksosrørgjennomføring i styrehuset.

OVERTAKELSE:  Prosjektleder Ronny Dimmen fra Ulstein Verft (t.v.) overlot Rem Hrist til kaptein Ole Petter Nygjerde og Remøy Shipping 3. mars.
OVERTAKELSE: Prosjektleder Ronny Dimmen fra Ulstein Verft (t.v.) overlot Rem Hrist til kaptein Ole Petter Nygjerde og Remøy Shipping 3. mars. Ulstein group

Katalysator

– Eksosen renses med en katalysator for å fjerne mest mulig NOx og partikler, sier administrerende direktør Ragnar Selstad i Mecmar til Teknisk Ukeblad.

Han tror flere skip vil bygges med eksosutløp i vannlinja for å slippe eksosrør gjennom styrehuset.

Avanserte

Rem Hrist er et avansert forsyningsskip som blant annet har flere multilasttanker under dekk for å kunne frakte både tørre og våte medier, opplyser Ulstein Group i en pressemelding.

Skipene er 88 meter lange og 19 meter brede. Det er lugarplass til et mannskap på 24.

Skipene bygges med DNVs Clean Design-klasse. De ustyres med oljeoppsamlingsutstyr og har redningskapasitet for 250 personer.