Ser digitallyset

  • energi

Etter mange års arbeid med visuelle simulatorer fikk ingeniørduoen Knut Krogstad og Johan Litleskare bokstavelig talt en lys idé. De ville erstatte de tunge og kostbare analoge prosjektørene, basert på katodestrålerør (CRT), som i dag dominerer simulatormarkedet, med rimelige digitale prosjektører. I fjor etablerte de to gründerne selskapet 3D perception og kom raskt ut på et stort, internasjonalt marked.

I dag finnes det ikke mange møterom som har CRT-baserte prosjektører. Små lyssterke LCD- og DLP-prosjektører med tiendeparten av vekten har overtatt helt. Dessverre har ikke denne overgangen vært like enkel i simulatormarkedet. Simulatorer bygges ofte opp med et stort antall prosjektører der bildene overlapper hverandre mest mulig umerkelig. Den store fordelen med katodestrålerørbaserte prosjektører har vært at bildet kunne formes fritt ved å justere avbøyningsmagnetene. Bildene projiseres ofte på alt fra flate via buede skjermer og helt til 360 graders domer.

Former bildet

Problemet med moderne LCD- og DLP-prosjektører er at de er basert på en fast matrise. Antallet punkter, og avstanden mellom dem, er fast og kan ikke flyttes på. Det er denne utfordringen 3D perception har gjort noe med. De har konstruert elektronikk som gjør det mulig å forme bildet slik de vil ha det. Elektronikken virker som et interpolasjonsfilter som regner ut en ny posisjon og lysverdi for hvert eneste punkt og posisjonerer det nye bildet innenfor matrisen prosjektøren kan beskrive.

Ved å flytte billedpunktene rundt på denne måten, tapes litt av lysstyrken som utnyttes best mulig når hele bildet – alle piksler – benyttes, men det mer enn oppveies av at disse prosjektørene er mye mer lyssterke enn de som er basert på katodestrålerør.

Kontrollprogram

Tradisjonelt har det vært en stor og vanskelig oppgave å montere og justere en rekke prosjektører slik at de ulike delene av bildet passer sammen. Med det nye systemet fra 3D perception er dette blitt svært mye lettere. Et eget kontrollprogram, CompactDesigner, gjør det svært enkelt å sette opp flere digitale prosjektører slik at bildene overlapper riktig. Programmet styrer bildenes geometriske form og sørger for at lysstyrken tilpasses korrekt i overgangssonen mellom dem.

Tradisjonelle, analoge CRT-prosjektører trenger svært mye justering for å beholde riktig geometri og lysstyrke. Enkelte store simulatorer har egne ”videovaktmestre” som bruker hele sin tid på denne jobben. Dette problemet har ikke kundene til 3D perception. I tillegg til en mye enklere installasjon, får de vesentlig lavere driftskostnader.

Norske prosjektører

Som basis for prosjektørene benytter 3D perception norskproduserte enheter fra Davis på Kongsberg. Selskapet har svært høye krav til enhetene de selger, og Davis leverer en spesialmodell med kalibrerte fargefiltre.

– Når flere prosjektører skal jobbe sammen for å lage ett bilde, må fargene stemme perfekt, ellers vises overgangene, sier Litleskare. Davis bygger også inn spesialelektronikk som er utviklet av 3D perception. Noe av hemmeligheten med å kunne bruke prosjektører med fast matrise ligger i egenutviklet elektronikk som tilpasser billedpunktene slik styreprogrammet på PC-en vil ha de. Elektronikken bygges inn i prosjektørene.

Kjempemarked

Det norske selskapet er først i løypa i et meget stort marked. Totalmarkedet for industrielle simulatorer er på over 200 millioner kroner årlig fordelt på rundt 2000 prosjektører med programvare. I tillegg kommer et raskt økende simulatorlignende marked innen utdanning og underholdning; edutainment. Dette markedet som kanskje best kan sammenliknes med svært avanserte dataspill, er ennå større enn det tradisjonelle simulatormarkedet, og er mer teknologisk krevende.

Kundene i disse markedene vil trolig la seg friste av overlegen teknologi. I sitt første år fikk 3D perception en omsetning på 16 millioner kroner, og de budsjetterer forsiktig med 23 millioner i år. Det nystartede selskapet har fire medarbeidere og regner med å ansette to til i år. Selskapet selger produktene sine gjennom systemintegratorer over hele verden.

Nylig fikk 3Dperceptionen en ordre fra British Aerospace på projeksjonssystemet som skal benyttet i Eurofighterprosjektets cockpit demonstrator. – Dette er ikke noen stor ordre for oss, men en meget viktig referanse som bekrefter aksepten av teknologien vår, sier en særdeles fornøyd Johan Litleskare.