Senket sikkerhet

Årlig mister 4000 personer livet i pickup/SUV - personbil-ulykker i USA.

Amerikanske forsikringsselskaper og helsemyndigheter er bekymret. De store og tunge kjøretøyene er rene dødsmaskiner.

De siste årene har store firehjulstrekkere, pickuper og såkalte Sports Utility Vehicles - SUV, blitt populære. Særlig i bilens hjemland - USA - har disse biltypene vært de mest kjøpte.

For å redusere dødstallene innføres strengere bestemmelser for både personbiler og pickup/SUV-er i USA. Myndighetene vurderer at fra 2008 må alle personbiler ha kollisjonsputer for å beskytte hode og for sideveis kollisjoner.

Mens pickup/SUV-er må bli lavere. Mange av dødsfallene skyldes rett og slett at kjøretøyet er for høyt, slik at den regelrett overkjører personbiler ved sammenstøt. Populære biler som Chevrolet Tahoe, Ford F250 , Dodge RAM må senkes eller få støtfangere som går ned på personbilnivå.

For norske og europeiske billister som har slike biler innføres hastighetsbegrensere fra 2006. Da må alle biler med totalvekt over 3500 kg ha et apparat som hindrer bilen i å kunne kjøre fortere enn 100 km/h. Tilsvarende innretninger finnes i dag i store lastebiler.