BILLIGERE: Markedsdirektør i Vyke, Jan Christian Berger, vil gjøre det mye billigere å bruke mobiltelefonen til både lokale og internasjonale samtaler. (Bilde: orv)

Senker telekostnadene

Da Kjetil Bøhn og Jan Christian Berger startet Vyke for fire år siden, var målsettingen ikke mindre enn å bli det ledende selskapet på mobil IP-telefoni. Problemet var at håndsettene som var vanlige ikke var gode nok ennå, så i mellomtiden måtte de finne andre ting å tjene penger på, slik som vanlig telefoni. Men i dag åpner teknologien for mulighetene de så for seg, og i mellomtiden har Vyke blitt til et selskap på 100 ansatte, med en omsetning opp mot 500 millioner kroner i år og med hele 2,1 millioner aktive kunder.





Kjempemarked

Det gigantiske markedet Vyke har kastet seg over, er etablert av de store teleselskapene. Selv om prisene på SMS og telefoni har falt, er det snakk om marginer i fantasiklassen, og de store har få insitamenter til å senke dem. Det åpner muligheter for aktører som Vyke som har skaffet seg kunnskap og teknologi som kan sette opp samtaler og sende SMS-er vesentlig billigere enn det de tradisjonelle aktørene er villige til å tilby. Ved å bruke internetteknologi og kjøpe ledig kapasitet av teleaktørene har de har lansert et spekter av lavprisprodukter. Og kundene har strømmet på fra Midtøsten, Afrika og Asia. Selskapet har få kunder i Norge, men vokser raskt i Storbritannia, hvor det er børsnotert.

– Nordmenn er ikke så opptatt av å spare penger som folk i mange andre land, men vi er sikre på at vi har et stort potensial her også etter hvert som vi utvikler veldig brukervennlige tjenester på mobilen. Spesielt muligheten for å ringe hjem fra utlandet, som koster veldig mye, er interessant for mange, sier markedsdirektør i Vyke, Jan Christian Berger.





Rask teknologiutvikling

– I starten var det ikke like enkelt som det er blitt med dagens teknologi å gjøre tjenestene våre tilgjengelige. Kundene måtte gjennom en del trinn før vi kunne koble sammen to samtalepartnere på en billigst mulig måte. I løpet av de fire årene vi har drevet har vi utviklet stadig enklere løsninger. Med de telefonene som nå kommer vil vi kunne sette opp samtaler uten at brukeren trenger å tenke på at det skjer på en helt annen måte enn det de er vant til. I stedet for å bruke de kostbare mobilnettene, setter vi opp samtalen over WLAN. Våre kunder i Vest-Europa og i Nord-Amerika betaler bare 25 øre for å få satt opp en samtale til fasttelefoner i disse områdene, og de betaler ingen ting når de ringer med mobilen til hverandre. Bare å ringe lokalt mellom fasttelefon i Norge koster mye mer. Husk at 64 prosent av all mobilbruk skjer hjemme og på jobben, og der har folk vanligvis WLAN. I tillegg har vi også avtaler med store WLAN-tilbydere hvor folk kan ringe gratis i deres soner, sier Berger.





Mange produkter

Vyke har også en løsning for å sende SMS over WLAN eller GPRS i stedet for gjennom den vanlige SMS-kanalen. Det gjør at de kan tilby nesten gratis SMS fra både Norge og utlandet.

– Prøv å sende vanlig SMS på nyttårsaften når serverne er sprengt. Da er det bare våre meldinger som kommer raskt frem, sier Berger.

Dette er ikke lenger høyteknologi, ifølge Berger. Nå handler det om å ha et dyktig team som kan dette med ruting av samtaler og data og som har kontaktnett og kan forhandle frem gode avtaler.





Ringer tilbake

En annen av Vykes telefoniløsninger er at brukeren kan få satt opp en billig samtale mellom to telefoner i ulike land. Brukeren kan f.eks. sette opp en samtale mellom en hotelltelefon og en telefon i et annet land ved å bruke en webside eller en SMS. Da blir samtalen taksert som to lokalsamtaler i stedet for en rådyr utenlandssamtale til hotelltakst. Alternativt kan PC-en brukes direkte som telefon og ringe til fasttelefoner i andre land for 25 øre pr. samtale.





Bedriftsmarkedet

Vyke har utviklet en løsning for bedriftsmarkedet som nå testes i et tjuetall store norske bedrifter. Løsningen inkluderer nummervisning som folk er vant til når de ringer i mobilen.

– Vi tror svært mange bedrifter er interessert i å redusere mobilutgiftene sine, og vi ser store muligheter til å utvikle et spekter av nye tjenester på denne plattformen, sier Berger.