Tjeldsundbrua er en av tre bruer i Nord Norge som skal på påmontert katodisk anlegg for å forhindre korrosjon av armeringen. (Bilde: Simo Räsänen/ Ximonic)

KATODISKE ANLEGG

Sender strøm gjennom tre store bruer for å forlenge levetiden

Skal økes med 25 år.

Korrosjon

  • Korrosjon er tæring på materialer ved kjemiske eller elektrokjemiske reaksjoner med omgivelsene.
  • Begrepet brukes særlig i forbindelse med metaller og legeringer.
  • Rust er et velkjent eksempel på korrosjon.

Ved å tilføre strøm til store betongbruer, kan levetiden på bruene forlenges med mer enn 25 år. Det viser undersøkelser gjennomført av Statens Vegvesen.

Nå planlegger etaten å benytte seg av metoden for å vedlikeholde tre store bruer i Nord Norge.

Les også: Dette kan bli Londons nye superbru

Strøm mot korrosjon

Teknikken, med bruk av katodiske anlegg, er ikke ny.

De første katodiske anleggene ble tatt i bruk på 90-tallet, og bruene det ble testet ut på er fremdeles den dag i dag rustfrie.

Metoden egner seg, ifølge Roy Antonsen som prosjektleder fra Statens vegvesen, spesielt godt til de store bruene som skal rehabiliteres i nord.

– Betong gir egentlig en perfekt beskyttelse av armeringsstål men ved vanninntrenging bryter klorider ned beskyttelsesskiktet. Da oppstår veldig små felter som nærmest kan regnes som mikrobattericeller, der små elektriske strømmer river ned stålet elektron for elektron. Det går veldig sakte, men svekker bruer over veldig mange år om vi ikke stanser prosessen, forklarer Antonsen.

Og sier katodiske anlegg er en god måte å stanse denne korrosjonsprosessen på.

Han legger til at metoden egner seg spesielt godt gamle bruer med dårlig overdekning som er utsatt for mye sjøsprut.

Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York

Seks store bruer

Det er totalt seks sture bruer som skal rehabiliteres i Nord Norge. Tre av de ligger inne i Handlingsprogrammet 2014-2017. Det er de 240 meter lange Storvalen- og Breisundbruene ved Reine i Lofoten og den 840 meter lange Gimsøystraumenbru, som også ligger i Lofoten. Alle tre er betongbruer bygd i 1981 som skal få påmontert katodisk anlegg.

De tre andre bruene som skal rehabiliteres er hengebruer med fagverk i stål bygd fra 1967-77. Det er den 550 meter lange Kjerringstraumen bru på E6 i Ofoten, den 740 meter lange Kvalsundbrua utenfor Hammerfest og den 1001 meter lange Tjeldsundbrua.

– På disse er det snakk om utbedring av sjøutsatte betongdeler, og metalloverflater som må males på ny for å hindre rust, sier Antonsen.

Og forteller at blymønjen som ble brukt før ga godt beskyttelse, men at det ikke er produkter vi bruker lenger i dag.

–  Vi må derfor finne nye metoder for å beskytte bruene i nye 30 til 40 år. Nå vi gjør det er det viktig å sørge for at nye belegg får godt samvirke med de eksisterende, sier Antonsen.

Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken

Noen øre per dag

Prosjektlederen forteller at det ikke er mye strøm som må til for å forhindre korrosjon av de store bruene som får påmontert katodisk anlegg.

– Det er bare strøm for noen øre dagen er det som skal til, sier han.

Men selv om kostnaden per dag ikke er spesielt høy, er investeringen i anleggene relativt høy.

Statens vegvesen har tidligere anslått at monteringen av et anlegg vil koste alt fra syv til 30 millioner kroner per bru.

Les også:

Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Svenskene installerer nye fallemmer i veien

Rotfruktsaft skal forhindre is på veiene