Den nye fergekaia kommer like ved kiosken til venstre på bildet. Den skal rives og erstattes med en ny. (Bilde: Danny Osberg Højsted, Statens vegvesen)

Secora lavest i Halsa

Nærmest Secora ligger Christie & Opsahl som vil ha 17,919 mill. for jobben. De to siste anbyderne er Betonmast (17,948 mill.) og BMO Entreprenør (19,881 mill.)

Halsa fergekai liggger i kommunen med samme navn. Den er det østlige endepunktet i sambandet over Halsafjorden, som inngår i E 39. Kanestraum i Tingvoll kommune er det vestlige endepunktet. På Kanestraum ble fergekaia nylig bygd om.

Den som får kontrakten skal bygge en 80 meter lang betongkai og en ny brubås med plass til en fergekaibru på 9 x 18 meter. Levering og montering av den nye brua inngår i entreprisen. Den nåværende kaia blir reservekai.

Entreprisen omfatter også mindre arbeider på land. En større ombygging av landarealet lyses ut senere.

Jobben må være fullført innen 14. desember. Fra årsskiftet settes det inn en ny ferge mellom Halsa og Kanestraum som har større kapasitet enn de som går i sambandet nå.